Vain vainoharhaiset selviävät

Intel Corporationin Andy Grove totesi aikoinaan, ”only the paranoid survive”, eli ”vain vainoharhaiset selviävät”.

Aivan loistavasti sanottu. Tämä ei tarkoita sitä että menestyvät ihmiset ovat järjestään sekopäitä ja vainoharhaisia, vaan Andyn lausahduksella on paljon syvempi merkitys. Andy viittaa tällä siihen että saavuttaaksesi tavoitteesi, ja noustaksesi uudelleen ja uudelleen ”seuraavalle tasolle”, sinun tulee toimia kuin vainoharhainen. Tarkemmin sanottuna sinun tulee sitoutua tavoitteeseesi, ja tehdä töitä sen eteen kuin vainoharhainen. Pikkuinen puuhastelu iltaisin palkkatyön jälkeen ei johda mihinkään.

On toki tärkeää tiedostaa että kaikki maailman ihmiset eivät halua saavuttaa jotain merkittävää, tai nousta uudelleen ja uudelleen seuraavalle tasolle. Monelle riittää hyvin pienimuotoisempi juttu, ja se on kaikki ihan OK. Jokaisella meillä on oikeus tehdä juuri sitä mitä kukanenkin haluaa, mutta jos sinun tavoitteena on saavuttaa jotain itsellesi merkittävää ja haastavaa, on onnistumisesi huomattavasti todennäköisempää kun sitoudut siihen vainoharhaisen tavoin, eli teet todella lujasti töitä.

Korostan lisäksi että vahva sitoutuminen EI tarkoita sitä että tehdään 20-tuntisia päiviä kuukauden ajan, ja sen jälkeen ollaan loppuvuosi koomassa. Vahva sitoutuminen tarkoittaa sitä että me keskitymme tavoitteen saavuttamiseen 110%:sti, emmekä haaskaa aikaa sellaiseen mikä ei johda meitä tavoitteeseen. Tämän lisäksi pidämme huolta itsestämme syömällä terveellisesti, nukkumalla riittävästi ja liikkumalla riittävästi. On tärkeää pitää huolta että myös ”koneisto” toimii moitteettomasti.

Oletetaan että olet tyypillinen pienyrittäjä jolla on suuret tavoitteet ja vahva tahto, mutta et ole vielä saavuttanut läheskään sitä mihin pyrit. Mikä sinun suurin ongelmasi on?

Onko suurin ongelmasi ajan puute?

Rahan puute?

Tietotaidon puute?

Motivaation puute?

Kaikki nämä voivat olla merkittäviä ongelmia, mutta mikään niistä ei ole suurin ongelmasi.

Suurin ongelmasi on että sinusta tai sinun tuotteista ei TIEDETÄ markkinalla.

Suurin ongelmasi on että maailmalla voi olla miljoonia potentiaalisia asiakkaita, mutta he eivät ole koskaan kuulleetkaan sinusta.

Sillä miten huikeat tuotteet tai matalat hinnat sinulla on ei ole yhtään mitään merkitystä jos markkina ei tiedä tätä.

Mitä sinun tulisi siis tehdä?

Jos sinulla ei vielä ole mitään myytävää, luo tai hanki tuote nopeasti. Ei ole merkitystä onko se ”täydellinen” vai ei. Tärkeämpää on ottaa askeleita eteenpäin, ja nopeasti.

Kun sinulla on tuote, lähde tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita mainonnan avulla. Aloita Facebook-mainonnasta, ja laajenna sen jälkeen Google AdWordsin haku- ja Displayverkon mainontaan. Näiden kahden avulla markkina saa tietää sinusta tai tuotteistasi. Näiden kahden välineen avulla ratkaiset suurimman ongelmasi.

Mainonta on avain myyntien generointiin. Mainonnan avulla sinä tavoitat asiakkaasi, ja teet myyntiä. Käyttämällä Facebookin ja Googlen konversiomittausta sinä selvität myös että

  1. Mitkä tuotteistasi menevät parhaiten kaupaksi, ja mitkä niistä tuottavat eniten rahaa kassaasi
  2. Mitkä kohderyhmät (miehet, naiset, nuoret, vanhat, mistä asioista tykkäävvät, jne.) ostavat parhaiten, ja siten tuovat sinulle eniten rahaa kassaasi
  3. Mitkä mainoksistasi tuottavat parhaiten myyntiä, ja siten rahaa kassaasi

Lue vielä uudelleen edelliset kolme kohtaa. Mieti kuinka huikean tärkeää tietoa mainonta sinulle antaa. Mitä voit tehdä tämän tiedon avulla? Voit keskittyä myymään juuri sitä mitä markkina haluaa, juuri niille ihmisille jotka ovat halukkaita ostamaan, ja juuri niillä mainoksilla jotka tuottavat tulosta. Tämä johtaa siihen että sinä teet enemmän rahaa kassaasi!

Myynti tänä päivänä on helppoa. Ihan oikeasti tuotteiden myyminen Facebookin ja Googlen avulla EI ole vaikeaa, eikä mitään rakettitiedettä. Se vaatii kuitenkin paneutumista, harjoittelua ja sitoutumista.

Palataan Andyn lausahdukseen ”Only the paranoid survive”.

Miksi tämä lausahdus on tärkeää pitää mielessä?

Koska tulosta tuottavan liiketoiminnan ylläpito ja kasvattaminen vaatii jatkuvaa huomiota. Jos otteesi löystyy, näkyy se nopeasti tuloksissa. Myyntisi laskee kuin lehmän häntä heti kun heittäydyt laiskaksi mainonnan suhteen.

Olen nähnyt tämän itse lukuisia kertoja omalla kohdallani. Olen monesti heittäytynyt ”lepäämään laakereilla”, eli en ole rakentanut ja optimoinut mainontaa päiväkausiin, jolloin seurauksena on ollut selkeä myynnin lasku.

Jos haluan tuplata liikevaihtoni, minun täytyy asennoitua kuin vainoharhainen. Minun tulee keskittyä tavoitteeseeni 110%:sti, ja käyttää aikaani mahdollisimman tehokkaasti. Minun kohdalla tämä tarkoittaa sitä että

  • Herään 5:30
  • Avaan läppärin 6:00
  • Teen töitä 9:00 saakka jolloin kahvila aukeaa.
  • Siirryn kahvilaan tankkaamaan lattea, ja jatkan töitä
  • Syön lounaan klo 12:00
  • Jatkan töiden tekemistä 16-18 saakka, jonka jälkeen lähden juoksemaan 1-2 tunnin ajaksi
  • Syön päivällisen
  • Jatkan töitä pari tuntia
  • Päivitän TODO-listani seuraavalle päivälle 21 maissa
  • Menen nukkumaan klo 22

Tämä on suurin piirtein tyypillinen päiväohjelmani. Sitoudun vahvasti tavoitteeni saavuttamiseen, enkä käytä aikaani mihinkään muuhun kuin työhön ja treenaamiseen. En koe tätä mitenkään vastenmielisenä, vaan nautin pääsääntöisesti joka minuutista, etenkin iltapäivän juoksulenkistä. Jokaisella on oma tapansa käyttää aikansa, tämä on minun tapani, ja siten vain yksi miljardeista maailmassa. Itse koen että elän juuri nyt parasta aikaa elämässäni.

Jos haluat saavuttaa haastavan tavoitteen, sitoudu siihen kuin vainoharhainen. Pidä huoli että markkina TIETÄÄ sinusta ja tuotteistasi, eli tee MAINONTAA aktiivisesti. Suurin ongelmasi on että markkina ei tiedä sinusta ja tuotteistasi. Facebook- ja Google-mainonta ovat ratkaisu tähän suurimpaan ongelmaasi.

Minulla on sinulle kolme tärkeää päivää:

Perjantaina 20.5. klo 13:00-14:30 pidän täysin ilmaisen koulutuksen Google-mainonnan tekemisestä strategioilla ja taktiikoilla joita vain harvat hallitsevat. Älä missaa tätä koulutusta, sillä se avaa silmäsi aivan uusiin mahdollisuuksiin. Tässä 1,5 tuntia kestävässä ilmaisessa koulutuksessa opit Google-mainontaan liittyviä asioita joita voit lähteä toteuttamaan heti. Varaa paikkasi koulutukseen tästä –> http://verkkoliiketoiminta.com/

Maanantaina 30.5. alkaa Google AdWords-mainonnan verkkokurssi. Tällä kurssilla opetan sinulle 10 askelta joita toteuttamalla myyt enemmän ja paremmalla tuloksella kuin aiemmin. Tällä kurssilla opetan sinulle strategiat ja taktiikat joita kovan luokan ammattilaiset käyttävät. Varaa paikkasi Google AdWords-mainonnan verkkokurssille tästä –> http://myyntikasvuun.com/ga-verkkokurssi/

Maanantaina 6.6. alkaa Myynti Kasvuun verkkokurssi. Tällä kurssilla opetan sinulle juuri ne Facebook-mainonnan strategiat ja taktiikat jotka ovat tuottaneet aivan loistavia tuloksia minulle itselle ja konsultointiasiakkailleni. Opetan sinulle kädestä pitäen mitä sinun tulee Facebookissa tehdä jotta myyntisi kasvaa. Jos toteutat kaiken mitä opetan, kasvaa myyntisi väistämättä. Varaa paikkasi Myynti Kasvuun verkkokurssille tästä –> http://myyntikasvuun.com/

Nämä ovat tärkeitä päiviä. Ota tavoitteesi saavuttaminen vakavasti, ja lähde rakentamaan myyntiä tuottavaa mainontaa minun valmennuksessa. Tsekkaa mitä edellisen kurssin osallistuja totesi:

”Kiitokset vielä kerran siitä kurssista, joka oli erinomainen ja täytti sekä ylitti odotukset. Jo ensimmäinen opeillasi tehty mainos moninkertaisti myynnin aiempiin itse räpellettyihin mainoksiin verrattuna, ja jokin aika sitten jouduin laittamaan mainoksen paussille, kun myytävä tavara pääsi loppumaan.”
– Jari Heinonen, GlossPoint

Tervetuloa mukaan!

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x