SOME, Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, WhatsApp, jne… Mihin sinun kannattaa keskittyä, ja mikä kannattaa unohtaa?

”Kaikkien tulee olla SOMEssa tänä päivänä.”

”Ilman SOME-markkinointia jäät jälkeen, ja liiketoimintasi kutistuu.”

”Nuoret eivät ole enää Facebookissa!”

”Twitter on kova juttu!”

”Onhan teillä jo kaikki SOME-kanavat käytössä?”

Ahdistaa…

Kuka ihan oikeasti ehtii tuottaa sisältöä joka kanavaan?

Ei kukaan. Ei oikeasti kukaan. Tai noh, isomman kokoluokan firmat joilla on resursseja ja pelimerkkejä pystyvät siihen, mutta on aivan eri asia että onko se oikeasti fiksua ja investoinnin arvoista. Tuskinpa.

Kerron minkä vuoksi on täysin ajanhukkaa yrittää syöttää sisältöä jokaiseen ”tuuttiin” mitää verkosta löytyy.

Aivan aluksi on tärkeää ymmärtää Pareton periaate, eli ns. 80/20-sääntö. En käy läpi Pareton periaatteen taustoja, ne voit googlata itse verkosta.

Fakta kuitenkin on että 80% myynninstä syntyy 20%:sta markkinointitoimenpiteitä joita teemme. Toisin sanoen vain 20% kaikesta mitä ikinä markkinoinnin ja SOME kanssa teemmekään tuottaa lähes kaiken myynnin.

Ajatellaan toisin päin. 80% meidän tekemistä markkinointitoimista tuottaa vain 20% myyntiä. Toisin sanoen suurin osa tekemästämme työstä on lähinnä ajanhukkaa, ja tämä pätee jokaisen meidän kohdalla koska kyse on tilastollisesta faktasta (lue lisää Pareto-periaatteesta).

Oletetaan että teet päivässä 5 tehokasta työtuntia. Pareton periaatteen mukaan yksi tunti tuosta ajasta tuottaa 80% myynnistä. Loput 4 tuntia on ”joutokäyntiä” joka tuottaa vain 20% myynnistä.

Nyt sinun kannattaakin kysyä itseltäsi että MITÄ TÄSMÄLLEEN OTTAEN TEET TUON YHDEN TUNNIN AIKANA?

Jos haluat päästä kasvun tielle, tulee sinun tiedostaa että mitä sinä tyypillisesti tuon yhden tunnin aikana teet kun se tuottaa lähes kaiken myyntisi? Tämän jälkeen sinun tulee keskittyä tekemään VAIN sitä, eli yhden tunnin sijaa tee 5 tehokasta työtuntia päivässä VAIN sitä mikä tuottaa massiivisen osan myynnistä.

TÄMÄ vie sinut kasvun tielle.

Jos sinulla ei ole vielä myyntiä, tai et millään tiedosta mitä myyntiä tuottavaa teet, niin silloin sinun kannattaa keskittyä tekemään juuri sitä mikä muillakin myyjillä ja markkinoijilla toimii juuri nyt (tästä ihan pian lisää).

Palataan SOME-juttuihin ja siihen että ”sinun tulee olla läsnä joka kanavassa”.

Edellinen on täyttä bullshittia. Ajanhaaskausta. Miksi? Koska kaikki ”kanavat”, eli sosiaalisen media sivustot eivät tuota samanlaisia tuloksia. Toisin sanoen Twitter ei välttämättä sinun kohdalla tuota samanlaisia tuloksia kuin Facebook, tai LinkedIn ei tuota sinun kohdalla samanlaisia tuloksia kuin Youtube, kumn taasen jonkun toisen kohdalla tilanne voi olla päinvastainen.

Kyse on täysin samasta asiasta kuin että flaijerimarkkinointi ei välttämättä tuota sinulle samanlaisia tuloksia kuin lehtimainonta. Ongelma useimpien sosiaalisen median sivustojen kohdalla on että ne eivät tavoita yhtä paljon potentiaalisia asiakkaita kuin esimerkiksi Facebook. Tämän vuoksi ne eivät koskaan voi tuottaa samalla tavalla myyntejä.

Mikä sitten toimii, ja mihin sinun tulisi keskittyä?

Olen saanut mahdollisuuden nähdä miten sadat eri toimialoilla toimivat yritykset markkinoivat, ja mikä heillä tuottaa tulosta. Kun puhutaan verkosta ja sosiaalisesta mediasta, niin lähes poikkeuksetta kaikkien kohdalla toimivat seuraavat sivustot ja välineet:

  • Facebook
  • Google
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Blogi

Kaikki muut ovat ”lillukanvarsia”. Ajanhaaskausta, tarkemmin sanottuna. Näiden neljän välineen avulla pystyt tavoittamaan yli 90% asiakaskunnastasi olettaen että liiketoimesi ei ole erityinen (kuten tuotteiden myynti vain yli 80-vuotiaille).

Sinun kannattaa keskittyä aluksi niihin strategioihin ja välineisiin jotka muillakin toimivat, eli edellä esitettyyn listaan. JOS ne eivät sinun kohdalla toimi, tai jos sinun liiketoimi on sen verran erikoinen että jostain syystä jokin muu väline toimii paremmin, niin silloin on syytä vaihtaa. Muussa tapauksessa FOKUSOIDU näihin edellä lueteltuihin, ja on väistämätöntä että teet myyntiä.

Eletään vuotta 2016. Tänä päivänä ei enää ole merkitystä sillä että oletko ”läsnä joka kanavassa”, Tämä päivän on merkitystä sillä että saatko yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiisi vai et.

Tämän vuoksi MAINONTA ja oma KONTAKTI yleisöön on tärkein. Tänä päivänä Facebook ja Google, sekä näiden lisäksi oma blogi ja sähköpostimarkkinointi ovat lähestulkoon poikkeuksetta parhaat aseet myyntien generointiin.

Okei, nyt me tiedämme että mihin meidän tulee keskittyä, mutta mitä sinun täsmälleen ottaen tulee noiden neljän välineen kanssa tehdä?

En voi tässä artikkelissa mennä kovin yksityiskohtiin, mutta homma menee karkeasti sanottuna näin:

VERKKOKAUPPIAAT

  1. Verkkokauppias ostaa uusia asiakkaita Facebook- ja Google-mainonnan avulla käyttäen mainoksessa hittituotteen ”ohittamatonta tarjousta”.
  2. Saatuaan ostavan asiakkaan verkkokauppias myy uudelle asiakkaalleen LISÄÄ muita tuotteita Facebook- ja Google-mainonnan, sekä sähköpostimarkkinoinnin avulla.

”EI-VERKKOKAUPPIAAT”, eli asiantuntijat, konsultit, digitaalisen tuotteen myyjät, palveluntuottajat, jne…

  1. Asiantuntijat ja muut ”ei-verkkokauppiaat” keräävät sähköpostilistaa (omaa yleisöä) Facebook- ja Google AdWords-mainoksilla
  2. Tavoitettuaan uusia potentiaalisia asiakkaita asiantuntijat ja muut ”ei-verkkokauppiaat” tuottavat kontakteilleen LISÄARVOA blogipostausten ja sähköpostiviestien avulla. Tällä tavalla he luovat suhdetta ja osoittavat mitä hyötyä heistä on näille potentiaalisille asiakkaille.
  3. Tuotettuaan lisäarvoa ”ei-verkkokauppiaat” MYYVÄT tuotteitaan ja palveluitaan omalle yleisölleen (sähköpostilista) jota on alustettu tuottamalla lisäarvoa.
  4. Käännettyään liidit asiakkaaksi ”ei-verkkokauppiaat” myyvät LISÄÄ muita tuotteitaan ja palveluitaan Facebook- ja Google-mainonnan sekä sähköpostimarkkinoinnin avulla.

Kuvio on hyvin yksinkertainen, eikö vain? Silti valtaosalla meistä on vaikeuksia ymmärtää ja hahmottaa tämä ”prosessi”, ja erityisesti meillä on vaikeuksia päästä alkuun käytännön toimien kanssa. Tärkeää kuitenkin on että sinä keskityt OIKEISIIN asioihin ”lillukanvarsien” sijaan. Tehdäksesi myynti ja saavuttaaksesi kasvua sinun tulee tehdä OIKEITA asioita, ja nämä oikeat asiat ovat juuri niitä mitkä toimivat muillakin yrittäjillä ja markkinoijilla. Yllä kuvaamani lista on syntynyt havainnoimalla satojen markkinoijien tuloksia, ja tekemällä käytännön myyntiä ja markkinointia verkossa vajaan 10 vuoden ajan. Voit luottaa siihen että tämä malli toimii.

All rights, mitä seuraavaksi?

Laita hommat tulille! Lähde toteuttamaan edellä mainittuja käytännössä. Tiedän että sinulla ei ole selkeää kuvaa, ja e pysty kaikkea suunnittelemaan alusta loppuun saakka, eikä se ole edes tarpeen. Tässä vaiheessa on tärkeää että aloitat siitä mikä vaikuttaa helpoimmalta. Aloita jostain! Pääasia on ottaa ensimmäiset askeleet eteenpäin, ja sen jälkeen EPÄONNISTUA mahdollisimman nopeasti.

WTF?

Jep. Epäonnistuminen on osa tätä touhua. Jokainen meistä epäonnistuu monia kertoja matkan varrella, toiset enemmän, toiset vähemmän. Epäonnistuminen on hyväksi. Se auttaa meitä oppimaan ja kehittymään, ja sen vuoksi on vain hyvä että koet epäonnistuvasi. ”Sipearia opettaa”-lausahdus pitää paikkansa. 🙂

P.S. Jos silti koet tarvitsevasi apua niin minä autan sinua. Seuraavat valmennuskurssit käynnistyvät marraskuun puolivälissä. Tulen tiedottamaan niistä tarkemmin ensi viikon puolella.

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x