Rahan tekeminen onkin helppoa, vai kuinka?

Mikä on se perustavanlaatuinen kysymys joka meidän kaikkien mielessä useimmiten on?

”Kuinka voisin kasvattaa liikevaihtoa, ja parantaa tulosta?”

Toisin sanoen ”kuinka voisin tehdä enemmän rahaa?”

Olit sitten yrittäjä tai palkkatyössä toimiva markkinoija/myyjä, niin edellä mainittu kysymys on todenäköisesti se mitä joko yksin tai tiimisi kanssa mietit.

Se on hyvä kysymys. Kun tietää vastauksen voi kasvattaa liiketoimen arvoa, ja siten tehdä itse enemmän rahaa omaan taskuun.

Minä tiedän vastauksen tuohon kysymykseen. Vastaus on yllättävän yksinkertainen, ja ehkä vähän ”itsestäänselvyys”, mutta useimat meistä eivät vain tätä tiedosta, tai eivät ”tule ajatelleeksi”.

Useimmat meistä etsivät kuumeisesti ”hopealuotia” tai ”oikotietä onneen”. Tämä on ihmisen luontainen tapa toimia. Sama pätee esimerkiksi laihduttamiseen. Suurin osa meistä haluaa laihduttaa, mutta ei ole halukas tekemään töitä sen eteen. Suurin osa meistä EI halua ostaa laihdutusvalmennusta jossa kerrotaan ruokavaliosta ja treenaamisesta, mutta on valmis ostamaan ”ihmepillereitä” joita syömällä laihtuu hetkessä 10 kiloa…

Meillä kaikilla on taipumus vältellä ylimääräistä ponnistelua, uuden oppimista ja kaikesta siitä aiheutuvaa stressiä ja ”tuskaa”. Sen vuoksi me yritämme aina löytää jonkinlaisen ”oikotien” tai ”salaisen työkalun” joka kuin ihmeen kaupalla vie meidät tavoitteeseen nopeasti ja helposti.

NEWS FLASH: Tällaista oikotietä tai hopealuotia ei ole.

Ikävä kyllä tavoitteen saavuttaminen vaatii useimmiten työtä, pitkäjänteisyyttä ja voimakasta tahtoa. Kovin vaikeaa tavoitteen saavuttaminen ei välttämättä ole, mutta se voi vaatia ponnisteluita ja pitkäjänteisyyttä.

Otetaan tähän kuvitteellinen CASE-esimerkki: Oletetaan että sinulla on verkkokauppa jonka viime vuoden liikevaihto oli 50,000 euroa ja liikevoitto 10,000 euroa. Kysymys jonka esität kuuluu: ”kuinka voisin TUPLATA liikevaihtoni ja liikevoittoni tänä vuonna?”

Vastaan sinulle että ”on olemassa kaksi keinoa joihin keskittymällä saavutat tavoitteesi”.

Käydään seuraavaksi läpi nuo kaksi keinoa. Käytän tässä esimerkkinä verkkokauppaa, mutta tämä sama koskee myös ”ei-verkkokauppiata”, kuten asiantuntijoita, konsultteja, valmentajia ja jopa kivijalkamyymälöitä. Teet sitten mitä tahansa liiketoimintaa, uskallan väittää että nämä kaksi asiaa ovat kulmakivet myyntisi kasvattamiseen.

Tuotevalikoiman kasvattaminen

Jos lähdetään siitä ajatuksesta että sinulla on tällä hetkellä 50,000 euroa vaihtava verkkokauppa, niin sinulla todennäköisesti on 20-30 tuotetta joista 1-2 ovat ns. ”hittituotteita”. Toisin sanoen juuri nuo hittituotteet tuovat 90% myynnistäsi. Toki on olemassa erilaisia kauppoja, mutta tämä on varsin tyypillinen tilanne pienen kaupan kohdalla.

Verrataan tilannetta siihen että Stockmannilla olisi vain 20-30 tuotetta hyllyssä, ja näistä 1-2 olisi niitä mitä 90% asiakkaista tulevat hakemaan. Millä tavalla Stockmann voisi tässä tilanteessa kasvattaa myyntiään?

Laajentamalla tuotevalikoimaa.

Ihmisillä on erilaisia tarpeita. Toiset tykkäävät punaisesta imurista, kun taasen toiset tykkäävät sinisestä leivänpaahtimesta. Myyjänä et voi oikeastaan koskaan tietää että mikä tuote parhaiten ”uppoaa” markkinalle. Näin ollen kasvattaaksesi liikevaihtoasi sinun tulee kasvattaa valikoimaa, ja TESTATA että mikä myy ja mikä ei myy.

Näin toimivat myös ”kivijalkatavaratalot”. Uudet tuotteet laitetaan hyllyyn, ja jos ne eivät myy, niin ne poistetaan jonkin ajan kuluttua. Jos ne myyvät hyvin, niin niitä voidaan myös mainostaa.

Samaa tulisi tehdä myös verkkokauppiaan. Jos katsot Amazonin tuotesivuja, niin huomaat että tuotteiden alapuolella on kaksi tärkeää kohtaa:

  • Frequently Bought Together
  • Customers Who Bought This Items Also Bought

amaz1

 

amaz2

Näillä kahdella kohdalla on erittäin tärkeä rooli OSTOSKORIN ARVON kasvattamisessa. Tuomalla esille sen mitä muut ovat ostaneet Amazon saa aikaan sen että monet asiakkaat lisäävät näitä tuotteita ostoskoriinsa helpommin. Tämä johtaa ostoskorin keskimääräisen arvon nousuun, mikä siis tietää enemmän liikevaihtoa Amazonille.

Kun laitat enemmän tuotteita tarjolle, sitä enemmän myyntiä teet, koska asiakkaat lisäävät ostoskoriinsa muitakin kaupassa olevia tuotteita. Toki niitä on tärkeää tuoda esiin, aivan kuten Amazon tekee.

Miksi useimmat eivät näin kuitenkaan toimi?

Koska usemmilla kauppiailla ei ole

  • pääomaa uusien tuotteiden hankintaa varten
  • rohkeutta investoida ja ottaa riskiä
  • tietämystä kaikesta edellä kuvatusta

Fakta on että pienellä määrällä tuotteita myyntisi on rajallinen. Kun kasvatat tuotevalikoimaasi, tavoitat aivan uusia kohderyhmiä, ja kasvatat ostoskorisi keskimääräistä arvoa. Tästä seuraa liikevaihdon ja tuloksen kasvu.

Mainosbudjetin kasvattaminen

Mitä Stockmann tekee kasvattaakseen myyntiään?

Järjestää ”Hullut Päivät”, sekä mainostaa kyseista hulabaloota.

Mitä kilpaileva toimija Tokmanni teki joulun alla?

Ajoi hassunhauskoja radiokampanjoita joilla ohjattiin ihmisiä tavarataloihin.

Mitä sinun tulee tehdä kasvattaaksesi myyntiäsi?

Mainontaa. Sinun tulee tehdä mainontaa. Tarkemmin sanottuna sinun tulee tehdä mainontaa isommalla rahalla ohjataksesi enemmän asiakkaita kauppaasi.

Jos vuodesta toiseen käytät saman verran rahaa mainontaan, esimerkiksi 10,000 euroa vuodessa, ei kauppasi kävijämäärä kasva juuri yhtään. Saadaksesi myyntisi rajuun kasvuun sinun tulee investoida rahaa mainontaan aiempaa rajummin.

Kun puhutaan digitaalisesta markkinoinnista Suomessa, on olemassa vain kaksi ”jättiläistä” joiden kanssa sinun kannattaa pelata:

  • Facebook-mainonta (mukaanlukien Instagram-mainonta)
  • Google AdWords-mainonta

Ohjataksesi enemmän ihmisiä kauppaasi noista kahdesta liikenteen lähteestä sinun tulee käyttää enemmän rahaa mainontaan. Hyvin yksinkertaista, mutta miksi useimmat eivät näin tee?

Koska usemmilla kauppiailla ei ole

  • pääomaa uusien tuotteiden hankintaa varten
  • rohkeutta investoida ja ottaa riskiä
  • tietämystä kaikesta edellä kuvatusta

On luonnostaan selvää että tehdäksesi enemmän myyntiä ja liikevaihtoa tulee sinun ohjata enemmän potentiaalisia asiakkaita kauppaasi. Tätä ei kuitenkaan pidä tehdä ”sokkona”, vaan sinun tulee ehdottomasti mitata konversiohintaa konversiopikselin avulla, sekä OPTIMOIDA mainontaa konversiodatan antaman tietämyksen avulla.

On olemassa erilaisia mainonnan strategioita ja taktiikoita joilla voi tehdä parempaa tulosta. Opetan mm. Myynti Kasvuun verkkokurssillani strategioita ja taktiikoita jotka on testattu ja toimiviksi todettu. Opetan ”askel askeleelta” miten mainontaa tehdään niin että se tuottaa loistavia tuloksia. Tästä huolimatta on tärkeää ymmärtää että tehdäksesi enemmän myyntiä sinun tulee käyttää enemmän rahaa mainontaan.

Loppujen lopuksi kyse on vain rahan investoinnista

Liikevaihdon ja tuloksen kasvattaminen ei loppujen lopuksi ole vaikeaa. Kyse on vain rahan investoinnista. Tehdäksesi enemmän rahaa sinun täytyy käyttää enemmän rahaa. Jos nyt pelaat ”kymppitonnien budjetilla”, pyri nousemaan seuraavalle tasolle, eli pelaamaan ”satojen tuhansien budjetilla”.

Miksi silti niin moni ei koskaan onnistu esimerkiksi kymmenkertaistamaan myyntiään ja voittoaan?

Syitä on varmasti monia, mutta tyypillisiä syitä ovat

  • Rohkeuden puute (ei uskalleta investoida enemmän ja suuremmalla riskillä)
  • Kapea ajattelu (myydään vain kapean segemntin tuotteita kotimaassa jolloin markkinapotentiaali on pieni)
  • Myydään huonoja tuotteita joista markkina ei ole kiinnostunut
  • Ollaan laiskoja (ihan oikeasti moni katsoo mieluummin ”Salkkareita” kuin tekee pitkää työpäivää)
  • Ei opiskella riittävästi (onnistuminen vaatii usein uusien taitojen omaksumista)
  • Ei osata hakea apua (valmentajilta, alihankkijoilta, mentoreilta, jne.)
  • Rahat ovat vähissä eikä uskalleta ottaa esimerkiksi lainaa
  • Eletään haaveissa eikö koskaan oteta rohkeasti askelia eteenpäin

Tässä muutamia syitä. Tarkoitukseni ei ole osoittaa ketään sormella, vaan tuoda esille nämä jotta jokainen omalla kohdallaan voi miettiä että ”mitä voisin tehdä toisin tuplatakseni liikevaihtoni ja tulokseni tänä vuonna?”.

On sinun vuorosi tuplata myyntisi

Avasin uuden verkkokauppani lokakuussa 2015. Kuluneen 4 kuukauden aikana olen myynyt 5055 tilausta. Tavoitteeni on ylittää miljoonan euron liikevaihto ensimmäisen tilikauden aikana, ja se on täysin mahdollista koska joulumyynti on aina se varsinainen verkkokauppiaan ”tilipäivä”. Toki sen eteen täytyy tehdä lujasti töitä.

Olen erityisen kokenut Facebook-mainonnan tekijänä. Osaan tehdä mainontaa joka tuottaa kymmeniä ja jopa satoja tuottaa myyntejä joka päivä. Kaiken saman voit oppia myös sinä. Opetan kaiken mainontaan liittyvän osaamisen 11.4. alkavalla Myynti Kasvuun verkkokurssilla.

Myynti Kasvuun verkkokurssi ei ole pelkkää mainonnan tekemistä. Kurssi alkaa verkkoliiketoiminnan perusteista, eli asioista jotka sinun on hallittava kyetäksesi tekemään myyntiä kasvattavaa mainontaa. Käyn alussa läpi CASE-esimerkkejä verkkoliiketoimista joissa myynti kasvaa Facebook-mainonnan avulla.

Opetan kurssilla myös kuinka hankin tuotteita jotka menevät kuin ”kuumille kiville”. Huonoja tuotteita ei kannata myydä, joten opetan sinulle kuinka löydät tuotteita joiden todennäköisyys myydä hyvin on suurempi.

Todellinen myynnin kasvu perustuu kahteen tärkeää asiaan, kuten alussa kerroin: tuotevalikoiman laajentamiseen ja mainosbudjetin kasvattamiseen.

Myynti Kasvuun verkkokurssilla näytän sinulle kuinka itse kasvatan mainontaani nollasta jopa tuhansien eurojen päiväbudjetteihin. Käyn läpi koko sen mallin jolla ohjaan tuhansia potentiaalisia asiakkaita sekä omille että asiakkaideni myyntisivuille.

Verkkokurssin bonus-osiossa tarjoan mm. Instagram-mainonnan verkkokurssini ja viisi parasta liikeideaani täysin maksutta kaupan päälle.

Myynti Kasvuun verkkokurssi on todella jämäkkä paketti tietoa sellaiselle joka haluaa saada myyntinsä kasvun tielle. Verkkokurssi EI ole pelkästään verkkokauppialle tarkoitettu, vaan sopii erittäin hyvin myös digitaalisten tuotteiden (esimerkiksi verkkokurssien ja valmennusten) ja asiantuntijapalveluiden myyjille. Kurssin antamaa tietoa voi käyttää jopa kivijalkakaupan markkinoinnissa.

Myynti Kasvuun verkkokurssin ovat tyypillisesti hankkineet verkkokauppiaat, asiantuntijat, valmentajat, konsultit, bloggaajat, matkailualan yrittäjät ja jopa kivijalkakauppiaat. Monia muitankin aloja on edustettuna, mutta nämä ehkä ne tyypillisimmät.

Verkkokurssi on järjestetty tähän mennessä kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla kurssi on saanut jäätävän hyvät palautteet. Kurssi antaa niin paljon enemmän kuin mitä ihmiset odottavat, ja sen vuoksi moni yllättyy todella positiivisesti.

Jos haluat saavuttaa tänä vuonna aiempaa parempia tuloksia, ja siten nousta myynnissäsi seuraavalle tasolle, varmista paikkasi 11.4. alkavalla Myynti Kasvuun verkkokurssilla. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus oppia miten huippuammattilaiset verkossa myyvät.

Klikkaa tästä, ja varaa paikkasi kurssille –> MYYNTI KASVUUN 2016

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x