Pelko hidastaa myyntisi kasvua

Miksi moni uusi yrittäjä rämpii ”suossa” myyntinsä kanssa?

Koska pelko estää tai hidastaa kasvua.

Rahan menettämisen pelko on kuin päälle hirttänyt käsijarru.

Oletetaan että polkaiset käyntiin uuden verkkokaupan tai esimerkiksi asiantuntijapalveluasi myyvän yrityksen. Haluat siis myydä joko fyysisiä tuotteita tai omaa aikaasi, tai vaikka digitaalisia tuotteita.

Mikä on nopein, tehokkain ja paras keino löytää uusia asiakkaita ja tehdä myyntejä?

Maksullinen mainonta.

Facebookin ja Googlen maksullinen mainonta ovat myyntien generoimisen moottoreita, ja parhaasta päästä.

Jos avaan tänään aamulla uuden verkkokaupan, saan tehtyä ensimmäiset myynnit jo iltapäivään mennessä Facebook-mainonnan avulla. Se on nopeaa ja tehokasta.

Miksi kuitenkin niin moni epäonnistuu?

Koska mainonta vaatii rahaa, ja useimmilla on kaksi ongelmaa:

  1. Rahaa ei kertakaikkiaan ole mainontaan sijoitettavaksi
  2. Rahaa on mutta sitä ei uskalleta sijoittaa mainontaan

Ensimmäinen on helpompi ongelma ratkaista. Tarvitsee vain tehdä palkkatyötä sen verran että saa kasaan esimerkiksi 2,000-3,000 euroa joka hyvin riittää käynnistämään esimerkiksi verkkokaupan tai asiantuntijapalvelun myynnin. Rahaa voi myös lainata pankilta , Finnveralta tai sijoittajalta. Voimakastahtoinen yrittäjä löytää aina ”pari-kolme tonnia” nopeasti keinolla millä hyvänsä.

Jäkimmäinen ongelma on haastavampi ratkaista.

Olen vuosien aikana havainnut että minulla on kahdenlaisia konsultointi- ja valmennusasiakkaita. He ovat joko:

  • ”Aijaijai… en kyllä oikein tiedä pitäisikö tuota mainontaa nyt tehdä vai ei… Jos siihen laitettaisiin vaikka 200 €, okei?”
  • ”Joo, antaa palaa vaan. Mulla on vain 5,000 €, mutta laitetaan kaikki likoon!”

Osa asiakkaistani edustaa niitä yrittäjiä jotka pelkäävät rahan investointia ja riskinottoa, ja sen vuoksi välttävät jokaista ”kulua” kuin ruttoa.

Toiset taasen ovat ”joko-tai”-tyyppejä jotka haluavat laittaa ”kaikki likoon”.

On täysin ymmärrettävää että alkavan yrittäjän on vaikeaa sijoittaa vaikka 1,000 euroa mainontaan jos rahat ovat vähissä, mutta monella ongelma ei kuitenkaan ole rahan vaan rohkeuden puute. Moni pelkää menettävänsä kovalla työllä ansaitsemansa rahat.

Fakta on että liiketoiminnan rakentaminen ja kasvattaminen vaatii INVESTOINTIA ja RISKINOTTOA.

Pelkkä tuotteisiin, toimitiloihin ja laitteisiin investointi ei riitä. Täytyy investoida myös mainontaan jolla tavoitetaan asiakkaita, ja useimmiten mainonnan vaatima osuus koko pääomasta on yllättävän suuri. Mainonta ei ole halpaa.

Riskitöntä liiketoimintaa tuskin on olemassa. Aina on olemassa se mahdollisuus että yrittäjä menettää osan tai kaikki rahansa, ja näin kävi monelle 90-luvun laman iskiessä. Tänä päivänä tilanne on kuitenkin toinen. Me voimme aloittaa jopa kansainvälisen myynnin varsin pienellä budjetilla.

Olisiko 90-luvussa voinut rakentaa 20 eri maahan myyvän kaupan 10,000 euron alkupääomalla?

Ei varmasti. Tänä päivänä se kuitenkin on täysin mahdollista. Minä olen jo vuosia myynyt kymmeniin maihin, eikä minulla ollut suuria pääomia tai rahoittajia, eikä edes lainaa kun aloitin. Polkaisin omat juttuni käyntiin ”muutaman tonnin” alkupääomalla, ja kasvatin ajan mittaan tulorahoituksen avulla.

Matkan varrella olen sekä onnistunut että epäonnistunut, ja useimmiten epäonnistunut. Se opettaa ja kasvattaa. Se että tavoitteita ei saavutakaan, ja että rahaa palaa eikä tule takaisin on luonnollinen osa yrittäjyyttä. Välillä menee kovaa, välillä ”tulee turpaan niin että tukka lähtee”. Ikävistä tilanteista ei pidä masentua, vaan pitää jatkaa eteenpäin.

Palataan myynnin kasvua jarruttavaan investoinnin ja riskinoton pelkoon.

En rohkaise ketään ottamaan typeriä riskejä, eli investoimaan rahaa ”sokkona”. Aina kannattaa harkita ja laskelmoida, mutta riskien voimakas välttely ei johta kasvun tielle. Jotta saa myynnin kasvamaan on uskallettava ottaa askeleita eteenpäin, ja useimmiten tämä tarkoittaa sitä että aletaan nostaa mainonnan päiväbudjetteja.

Rahaa ei pidä missään nimessä heittää tuleen. Fiksumpaa on asentaa Facebookin tarjoama konversiopikseli omalle myyntisivulle, ja mitata tarkkaan jokaisen euron tuottama tulos. Konversiopikselin käyttäminen mahdollistaa hyvin tarkan kontrollin rahan käytölle, ja se taasen ehkäisee rahan äkillistä menettämistä.

Toisin sanoen konversiopikseli antaa tietoa jonka avulla mainostaja voi tehdä päätöksiä ja muutoksia mainontaansa. Nämä muutokset voivat olla esimerkiksi heikosti tuottavien mainosten poistamista ja hyvin tuottavien mainosten parantamista. Pikselin antaman tiedon avulla mainostaja voi sijoittaa rahaansa kampanjoihin jotka tuottavat parhaiten myyntejä, eli rahaa takaisin kassaan.

Konversiopikselin käyttäminen on ehdoton edellytys esimerkiksi verkkokaupan myynnin kasvulle. Jotta kauppa myy miljoonien edestä on tehtävä mainontaa ”isosti”, eli vähintään kymmenillä tuhansilla joka kuukausi. Tällaista mainontaa ei enää voi tehdä ”sokkona”, vaan mainostajan on tiedettävä täsmälleen mikä kampanja tuottaa tulosta ja mikä ei, ja että mihin kampanjoihin kannattaa eniten sijoittaa pääomaa.

Mitä sinun tulisi siis tehdä jotta myyntisi kasvaisi?

  1. Ota Facebookin konversiopikseli käyttöösi
  2. Anna enemmän aikaa itsellesi oppia tekemään mainontaa kunnolla
  3. Ala kasvattaa parhaiden kampanjoidesi päiväbudjetteja jotta myyt enemmän
  4. Hyväksy tosiasia että välillä ”tulee turpaan” ja välillä ”menee kovaa”
  5. Ole aktiivinen, eli tee mainontaa, analysoi tuloksia ja ”pysy kärryillä” joka päivä

Viimeinen tarkoittaa käytännössä sitä että sijoitat vähintään 30 minuuttia päivässä siihen että teidät mitä mainontasi juuri nyt tuottaa. Tarvittaessa tee muutoksia ja parannuksia, kokeile uusia kohderyhmiä ja mainoskuvia, jne.

Ota maksullinen mainonta tosissasi. Älä aliarvioi sen merkitystä. Minulle ja monille asiakkailleni Facebook- ja Google AdWords-mainonta ovat ”myyntejä generoivia moottoreita” joita ilman bisnes kuihtuisi nopeasti.

P.S. Jos olet aivan ”hukassa” mainonnan tekemisen kanssa, sinun kannattaa harkita osallistumista pian alkavaan ”Myynti Kasvuun”-verkkokurssilleni. Neljän viikon aikana opetan sinulle ”kädestä pitäen” kaikki ne tiedot ja taidot joilla minä ja asiakkaani teemme todella hyviä tuloksia Facebook-mainonnan kanssa. Lue lisää verkkokurssista tästä –> http://myyntikasvuun.com/

 

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x