On aika polttaa koko talo maan tasalle

Pari päivää sitten luin Taoussanomista kuinka pari uutta sovellusta tuovat ”eloa kaupungin kivijalkoihin”. Tämä on hyvä artikkeli. Ei sen vuoksi että näkisin siinä oikeasti jotain ”toivoa” Suomen talouden pelastajana, vaan koska tämä artikkeli kertoo paljon niistä ongelmista mitä erikoiskaupan yrittäjillä Suomessa on. Käydään läpi muutama yhdessä.

Ingressi: ”Kivijalkakaupat kehittelevät nyt omia, kevyitä verkkokauppojaan. Apuna työssä on niin startupeja kuin pankkejakin. Kaupan ahdingosta huolimatta osa erikoiskaupoista ylsi viime vuonna reippaaseen kasvuun.”

Heti seuraava kappale: ”Suomen heikko talouskasvu näkyy kaupassa. Alan ahdinkoa on vielä lisännyt rajat ylittävä verkkokauppa, joka syö etenkin erikoiskaupan kivijalkakauppoja. Kaupalla menee huonosti, erikoiskaupalla myös. Taloustilanne vaikuttaa, sanoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen. ”

Tuula, olet väärässä. Erikoiskaupalla menee lujaa. Tosin ei meillä Suomessa muutamia erityistapauksia lukuunottamatta. Erikoiskaupalla esimerkiksi Amazonissa menee lujaa. Samoin ”erikoisverkkokauppojen” kansainvälisessä myynnissä.

Ongelma on siinä että me Suomessa ajattelemme ikään kuin meitä ohjaisi jokin ulkopuolinen voima johon tällä ”taloudella” viitataan. Me tyydymme siihen mitä meille annetaan, emmekä rohkene ajatella aivan uudella tavalla. Mikrotasolla muutamilla kansainvälistä myyntiä tekevillä verkkokaupoilla menee lujaa. Makrotasolla meillä menee huonosti koska suomalaiset yrittäjät tyytyvät pieneen paikalliseen kaupankäyntiin, eivätkä lähde rakentamaan globaalia myyntiä.

Pari vuotta sitten kaksi kaveriani polkaisivat käyntiin oman Amazon-kaupan ilman minkäänlaista aiempaa kokemusta verkossa myymisestä. Vuosi sitten myynti oli ”muutama tonni” kuukaudessa. Viime joulukuun myynti puoli miljoonaa. Tällä hetkellä liikevaihtoennuste vuodelle 2016 on 10 miljoonaa. Nämä miehet ovat rakentamassa 100 miljoonan dollarin yritystä, ja se on täysin realistista. Heidän kohdalla on kyse ”erikoiskaupasta”. On etuoikeus tuntea nämä kaverit, ja tehdä töitä yhdessä.

Taloussanomien artikkeli jatkuu: ”Osa erikoiskaupoista ylsi silti viime vuonna reippaaseen kasvuun. Loikkanen kutsuu niitä ”valopilkuiksi”. Loikkanen tulkitsee, että kuluttajat tekevät taloudellisesti vaikeina aikoina pieniä tarpeellisia ja arkea piristäviä hankintoja.”

Epätoivoista. Jos me haluamme rakentaa Suomen taloutta vientikaupalla, eli ohjaamalla ulkomaista pääomaa kotimaahan myymällä kansainvälisesti, vain ”massiivisella otteella” on merkitystä. On aivan turhaa iloita näistä ”valopilkuista” kun samaan aikaan koko kaupankäynnillä menee makrotasolla heikosti. Meidän tulisi rakentaa kaupankäynnissä sama status kuin pelialalla jossa suomalaiset yhtiöt dominoivat markkinaa.

Mitä meidän tulisi sitten täsmälleen ottaen tehdä?

Aivan aluksi haluan sanoa että Taloussanomien artikkelissa mainituista sovelluksista ei oikeasti ole yhtään mitään apua. Ikävä kyllä ”hopealuotia” ei ole olemassa. Se mitä yrittäjien tulisi tehdä on tiivistetysti seuraava:

  1. Rakentaa verkkokauppa, ja lokalisoida (kääntää) eri kielille alkaen suurimmasta markkinapotentiaalista
  2. Etsiä ja testata tuotteita joilla on suuri potentiaali (turha myydä tavaraa joka käy heikosti kaupaksi)
  3. Investoida rajusti Facebook- ja Google AdWords- mainontaan jolla ostetaan asiakkaita
  4. Ulkoistaa työ (asiakaspalvelu, sisäänosto, myyntisivujen optimointi, mainonta, ym.) Filippiineille
  5. Ulkoistaa varastointi, pakkaus ja palautukset esimerkiksi Viroon, Puolaan tai Yhdysvaltoihin
  6. Harkita muuttoa ulkomaille jos Suomi ei kykene helpottamaan yritysten verotusta
  7. Polttaa kivijalka maan tasalle, ja keskittyä totaalisesti kansainväliseen verkossa tapahtuvaan kaupankäyntiin

Tämä on tiivistetty ja yksinkertaistettu esimerkki siitä mitä minun mielestä meidän suomalaisten erikoiskauppiaiden tulisi tehdä. Tämän esimerkin taustalla on ajattelu siitä että

  1. Ulkomailla myyntivolyymi voi olla jopa satoja kertoja suurempi kuin kotimaassa
  2. 80/20-säännön perusteella ei pitäisi myydä mitään muuta kuin sitä mille on voimakas kysyntä
  3. Vain mainonnan avulla voidaan tavoittaa suuria määriä asiakkaita ja nostaa liikevaihtoa nopeasti
  4. Työn teettäminen kotimaassa on kallista, joten kannattavuuden parantamiseksi on parempi ulkoistaa ulkomaille
  5. Suomi on voimakkaan verotuksen vuoksi haastava kasvuympäristö yritykselle. On vaikeaa kilpailla ulkomaisten toimijoiden kanssa kun heidän kateprosentit ovat aivan eri tasolla.
  6. 80/20-säännön mukaan tulisi keskittyä siihen mikä oikeasti tuottaa rahaa kassaan. Siksi on parempi unohtaa kivijalka, ja keskittyä globaaliin myyntiin

Viimeinen on tärkeä kohta. Meillä jokaisella on korkeintaan 10 tuntia päivässä aikaa saada asioita tapahtumaan. En näe mitään syytä investoida tästä esimerkiksi 6-7 tuntia heikosti tuottavan kivijalkamyymälän hengissä pitämiseen kun samaan aikaan potentiaali kansainvälisessä verkkokaupassa on moninkertainen. On aika tehdä isoja päätöksiä. ”Bold moves!”

Olen luonteeltani ”joko tai”-tyyppi. Ymmärrän jos sinua ”pelottaa” tällainen ajattelu. Silloin et ehkä ole valmis tekemään isoja ratkaisuita. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä että vain massiivinen toiminta tuottaa tulosta. Joko kansainvälistä myyntiä lähdetään rakentamaan tosissaan, tai sitten ei ollenkaan. On aivan turhaa odottaa kovia tuloksia jos verkkokaupan kanssa lähinnä ”puuhastellaan iltaisin”.

Kaikessa isossa muutoksessa on kuitenkin aina kyse oppimisprosessista. Kaikki ei tapahdu hetkessä. Tärkeää on SITOUTUA, ja harjoitella aktiivisesti. Selkeän tavoitteen määrittely, ja siihen vahva sitoutuminen ovat ensimmäiset askeleen. Sen jälkeen alkaa käytännön harjoittelu. Kansainvälisen myynnin rakentaminen EI ole vaikeaa. Se voi kuitenkin vaatia aikaa ja paneutumista. Se ei tapahdu hetkessä, mutta on täysin realistista että juuri sinä voit rakentaa miljoonia euroja vaihtavan ja kansainvälistä myyntiä tekevän verkkokaupan. Täysin realistista.

Jos olet valmis lähtemään tälle tielle, minä autan sinua. Kädestä pitäen.

Mainonta on avain nopeaan kasvuun. Vain mainonnan avulla voimme tavoittaa suuria määriä oikean kohderyhmän ihmisiä hyvin nopeasti. Mainonnan avulla voit kirjaimellisesti ohjata tuhansia ihmisiä verkkokauppaasi heti ensimmäisen päivän aikana. Jos haluat myydä miljoonien eurojen edestä, sinun todellakin on ohjattava tuhansia, ja jopa kymmeniä tuhansia ihmisiä kauppaasi joka päivä. Facebook- ja Google AdWords-mainonnan avulla tämä onnistuu.

Myynti Kasvuun verkkokurssilla opit tekemään Facebook-mainontaa jolla voit ohjata tuhansia ihmisiä kauppaasi joka päivä, ja moninkertaistaa verkkokauppasi liikevaihdon nopeasti. Myynti Kasvuun verkkokurssi alkaa 6.6. ja kestää 3 viikkoa. Klikkaa tästä, ja varaa paikkasi kurssille –> http://myyntikasvuun.com/

Google AdWords-mainonnan verkkokurssilla opit tekemään mainontaa Googlen haku- ja etenkin Display-verkossa joista jälkimmäinen on harvojen tuntema ja hyödyntämä. Oikein toteutettuna Google Display-verkon mainonta voi tuottaa todella hyviä tuloksia. Klikkaa tästä, ja varaa paikkasi Google-mainonnan verkkokurssille joka alkaa 23.5. –> http://myyntikasvuun.com/ga-verkkokurssi/

Miksi Facebook- ja Google-mainonta ovat niin kova juttu?

Koska niiden avulla voit tavoittaa 90% maailman väestöstä. Molemmat antavat mahdollisuuden tehdä erittäin tarkkaan kohdennettua mainontaa hyvin matalilla kustannuksilla. Tämän vuoksi Facebook- ja Google-mainonnan avulla on mahdollista tehdä kaupallisesti kannattavaa uusasiakashankintaa, ja generoida kymmeniä tai satoja myyntejä joka päivä.

Ota mainonnan tekeminen vakavasti. Se on oikeasti avain nopeaan liikevaihdon kasvuun.

Klikkaa tästä, ja varaa paikkasi Google AdWords-mainonnan verkkokurssille joka alkaa 23.5. (hinta 4 x 115 €) –> http://myyntikasvuun.com/ga-verkkokurssi/

Klikkaa tästä, ja varaa paikkasi Facebook-mainonnan verkkokurssille joka alkaa 6.6. (hinta 4 x 124 €) –> http://myyntikasvuun.com/

P.S. Molemmat verkkokurssit voi maksaa laskulla 4 erässä. Jos päätät osallistua molemmille kursseille, tarjoan ne alennettuun yhteishintaan 697 € (norm. 894 €) . Myös tämän paketin voit maksaa 4 erässä.

Kuten aina, minun kursseilla kaikki kurssimateriaali on käytettävissäsi tasan 6 kuukautta. Jos juuri nyt et ehdi paneutua uuden oppimiseen, voit olla mukana kurssilla, ja katsoa kaikki opetusvideot niin monta kertaa kuin haluat aina vuoden 2016 loppuun saakka. Kaikki tietotaito on siis käytettävissäsi vielä joulumyynnin aikanakin.

 

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

  • Minna Rasila sanoo:

    Kiitos taas, Marko!
    Sun jutut on hyviä. Sainpa taas uuden Tee näin -listan seinälleni 🙂

  • Marko Pyhäjärvi sanoo:

    Kiitos Minna 🙂

  • >

    Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
    Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

    x