Oletko väärällä tiellä kuten suurin osa startup-yrityksistä?

Sparrasin muutama kuukausi sitten startup-yritystä jolla on oikein hyvä bisnesidea vahvasti kilpaillulle mutta volyymiltaan todella suurelle markkinalle. Heillä on hyvä tiimi, asennetta ja hyvät tuoteideat. Uskon että jätkät voivat päästä vielä pitkälle, mutta lähestymistapa saattaa vielä horjua. Jos kaverit luette tätä, niin tämä on teille 🙂

”Me aiotaan rakentaa tämän markkinan paras ja seksikkäin brändi!”

Loistava meininki! Miten ajattelitte tehdä sen?

”No, meillä on todella hyvä valokuvaaja ja hyvä diili parin tunnetun julkkiksen kanssa.”

Loistava juttu, mutta miten te rakennatte sen parhaan brändin?

”???”

Tässä kohtaa tullaan siihen missä minun näkemykseni poikkeaa mainostoimistojen perinteisestä ajattelusta. En missään nimessä pyri sanomaan että vain minä olen oikeassa, ja että muiden ajatuksen ovat vääriä, vaan että oman kokemukseni mukaan minun näkemykseni rokkaa.

Mistä siis on kyse?

Brändiä ei rakenneta väkisin.

Vahvaa brändiä ei voi rakentaa vain luomalla kuva- ja videomateriaalia, upeaa logoa, kaunista värimaailmaa, jne. Vahva brändi syntyy asiakkaiden kokemuksesta pitkällä aikavälillä, ja siihen vaikuttavat mm.

  • Ostokokemus
  • Asiakaspalvelu
  • Tuotteen laatu
  • Lisämyynnit
  • Muiden asiakkaiden kokemukset
  • Auktoriteettien kokemukset (esim tuotetta käyttävät urheilijat, jne)

Vahva brändi on mahdollista rakentua silloin kun tuotetta myydään paljon. Ilman myyntejä on mielettömän vaikeaa rakentaa brändiä ikään kuin väkisin. Toki on varmasti mahdollista rakentaa todella nimekäs brändi ennen kuin tuote lanseerataan, mutta silloin puhutaan vähintään kymmenien miljoonien investoinnista mainontaan.

Onko sinulla sijoittaa kymmeniä miljoonia?

Jees, niin arvelinkin. Hyvin harvalla meistä on. Sen vuoksi minun lähestymistapani rokkaa.

Unohda brändin luominen alkuvaiheessa. Sinä tarvitset myyntejä. Sinä tarvitse ostavia asiakkaita. Brändiä ehdit kyllä kiillottaa myöhemminkin.

Joskus on heitelty ilmaan sellaisia sloganeita kuin esimerkiksi ”content is king” tai ”customer is king”…

Bullshit!

CASH FLOW is the mother fuckin’ king, tzar, president and emperor!

”Cash flow” on se mitä sinä tarvitset, ja mihin sinun tulisi alkuvaiheessa, ja vielä hyvin pitkäänkin fokusoitua. Cash flow syntyy siitä kun asiakkaat tilaavat ja maksavat tuotteita. Cash flow syntyy myynneistä, joten sinä tarvitset myyntejä. Cash flow tulee olla positiivista, eli se tuo koko ajan uutta rahaa kassaan.

Miksi cash flow on niin tärkeä? Miksi bisnes tarvitsee käteistä koko ajan?

Myyntiä verkossa voi kasvattaa monella tavalla, mutta ylivoimaisesti nopein ja tehokkain keino kasvattaa myyntiä rajusti on maksullinen mainonta, ja se nielee käteistä. Ilamn käteistä et yksinkertaisesti voi tehdä mainontaa. Toki voit maksaa myös luottokortilla, mutta kun lähdetään rakentamaan miljoonien liikevaihtoa, puhutaan kuukausitasolla helposti kymmenien tuhansien, ja joskus jopa yli 100,000 euron manosbudjeteista.

Tarjoaako Nordea sinulle luottokortin 100,000 euron limiitillä? Ehkä, mutta he voivat vaatia sinulta sitä ennen 400,000 euroa käteistä pantiksi.

Bisnes tarvitsee käteistä kasvaakseen. Käteistä syntyy myyntien kautta, joten sinun tulisi keskittyä jatkuvaan myyntien generointiin Facebook- ja Google AdWords-mainonnan avulla.

Voit harkita myös sijoittajan tai lainarahoituksen hankkimista. 200,000 euron nippu massia takaa oikein kivan startin, mutta mitä sitten kun siitä 70 % on kiinni tuotteissa, ja loput 30% on poltetu mainontaan ja muihin kuluihin? Palkkaakin on jo ehditty nostamaan?

Ollaan kusessa.

Oli lähtötilanteesi mikä tahansa, oli sinulla rahoittajia tai ei, niin tarvitset silti jatkuvaa positiivista rahavirtaa. Liiketoimintasi tulee olemaan menestys vain ja ainoastaan jos onnistut rakentamaan jatkuvaa positiivista cash flowta tuottavan koneiston. Jos epäonnistut, jotain on vialla. Joko liikeidea on heikko, mainonta surkeaa tai jotain muuta korjattavaa.

Mitä siis innokkaan startup-tiimin tulisi tehdä?

  1. Rakentaa myytävä tuote (edes raakile tai prototyyppi) mahdollisimman nopeasti
  2. Rakentaa verkkokauppa tai myyntisivu tuotteelle
  3. Hankkia vähintään muutama tonni pääomaa mainontaa varten
  4. Aloittaa myyntien generointi ohjaamalla oikean kohderyhmän ihmisiä myyntisivulle FB- ja GA-mainonnan avulla
  5. Analysoida dataa, oppia, sekä tehdä johtopäätöksiä ja MUUTOKSIA (tuotteeseen, mainontaan, myyntisivuun, jne)
  6. Epäonnistua mahdollisimman pian (tämä jos mikä opettaa löytämään oikean suunnan)

Unohda kaikki brändinrakentamisen ajatukset. Se ei ole relevanttia alkuvaiheessa. Toki on fiksua tuottaa hyvät kuvat ja videot, mutta kannattaa pyrkiä tekemään ”riittävän hyvää” materiaalia mahdollisimman nopeasti jotta aikaa ja rahaa ei pala paljoa, ja jotta mahdollisimman nopeasti pääset tekemään cash flowta tuottavaa myyntiä.

Sinä tarvitset jatkuvaa, positiivista ja koko ajan kasvavaa cash flowta. Sinä tarvitset myyntejä. Sinä tarvitset asiakkaita joille voit tehdä lisämyyntiä.

Kun keskityt näiden rakentamiseen, myyt laadukkaita tuotteita, palvelet asiakkaitasi hienosti, teet erottuvaa ja mieleenpainuvaa mainontaa, hankit lähettiläitä ja sponsoreita, laajennat myyntisi offline-jakelukanavaan, jne. on väistämätöntä että sinulle rakentuu hyvä brändi, ja valtaat oman paikkasi markkinalla.

Kun sinulla on riittävästi pelimerkkejä kassassa (miljoonia), voit alkaa fokusoitua brändisi kiillottamiseen esimerkiksi televisiomainonnan ja erilaisten yhteistyösopimusten avulla.

Tässä minun 2 cents lähes 10 vuoden verkossa myynnin kokemuksella. Jos olet eri mieltä niin avaa toki omaa näkemystäsi kommenteissa. Arvostan ehdottomasti myös muiden näkemyksiä ja kokemuksia.

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x