Olenko hullu?

”Ootsä hullu”, kysyi eräs kaveri kun huomasi minun tekevän Facebook-mainontaa jolla kerään tykkääjiä monille Facebook-sivuilleni.

”Eihän noista tykkääjistä ole enää hyötyä kun Facebook on pudottanut orgaanisen näytön määrää”, kaveri jatkoi.

Väärin.

Kaverini ei tiedä koko totuutta. Kerron pian miksi, mutta otetaan ensin askel taaksepäin.

Facebook alkoi pudottaa orgaanisen näytön määrää 22.12.2013 alkaen jolloin putosi ensimmäinen ”pommi”. Monien minunkin Facebook-sivujen orgaanisen näytön määrä putosi 10%:iin.

Tämän jälkeen Facebook on edelleen pudottanut orgaanisen näytön määrää, ja jotkut markkinoijat ovat raportoineet enää 1-2% näkyvyydestä.

Miksi tämä on haitallista?

Termi ”orgaaninen näyttö” tarkoittaa sitä että kuinka moni tykkääjä näkee postauksesi keskimäärin. Jos sinulla on esimerkiksi 10,000 tykkääjää, ja orgaaninen näkyvyys keskimäärin 1%, näkyvät postauksesi keskimäärin 100 tykkääjälle kerrallaan.

Aika vähän, eikö vain?

Onneksi tämä ei ole ”koko totuus”, ja onneksi tähjän voi vaikuttaa.

Minulla on useita kymmeniä Facebook-sivuja joiden tykkääjämäärät vaihtelevat muutamasta tuhannesta yli miljoonaan. Olen saanut nähdä ja kokea käytännön kautta miten orgaanisen näkyvyyden pudotus vaikuttaa postausten näkyvyyteen sekä pienen että suuren FB-sivun kohdalla.

Tsekkaa alla oleva kuva.

i1

Tämä kuva näyttää erään 100,000 tykkääjän Facebook-sivuni postausten orgaanisen näyttömäärän kehitystä. Kuvasta nähdään että viime syksynä postaukset tavoittivat keskimäärin 50,000 tykkääjää, kunnes alkoi lähestyä nollaa. Tämä johtui siitä että sisällöntuottajani joutui keskittymään enemmän muihin sivuihin.

Kun sisällöntuottajani palasi tämän sivun pariin, ja alkoi tuottaa sisältöä uudella strategialla, nousi orgaaninen näkyvyys parhaimmillaan 100,000 tasolle näytön tasolle. Myöhemmin se on tasaantunut noin 60,000 näytön tasolle.

Eikö orgaaninen näkyvyys pitänyt olla ”nollissa”?

Kyllä vain niille jotka tuottavat sisältöä väärällä tavalla. On olemassa eri tapoja tuottaa sisältöä, ja kun oikea tapa löytyy, alkaa orgaaninen näkyvyys taas nousta kohisten.

Tsekkaa vielä alla oleva kuva.

i2

Tästä kuvasta nähdään websivuni liikennemääriä. Kuvasta nähdään että sivusto kerää keskimäärin 20,000 kävijää päivässä, ja viime aikoina jopa yli 50,000 kävijää päivässä. Kaikki nämä kävijät tulevat Facebookista, ja aiemmin mainittu Facebook-sivuni toimii liikenteen keräämisen ”moottorina”.

Tsekkaa vielä kolmas kuva.

i3

Tämä kuva osoittaa että sivustollani on parhaimmillaan yli 500 ihmistä yhtä aikaa. Kaikki nämä tulevat Facebookista, ja mikä parasta, ILMAN MAINONTAA.

Tässä on kyse viraalista liikenteestä, eli kävijöistä joista en maksa mitään.

Tästä tullaankin siihen että Facebook-sivut ovat minun websivuilleni todella tärkeä liikenteen lähde, ja Facebook-sivujeni tykkääjät ovat edelleen todella tärkeitä.

Ja tästä päästään lopulta siihen että miksi edelleen kerään tykkääjiä Facebook-sivuilleni – Koska ne tuovat kävijöitä websivuilleni.

Mitä enemmän Facebook-sivuillani on tykkääjiä, sitä enemmän websivuilleni tulee kävijöitä.

Tämän vuoksi investoin rahaa mainontaan jolla kerään Facebook-sivuilleni uusia tykkääjiä.

Minulla on juuri nyt työn alla yksi Facebook-sivuistani jolla on 100,000 tykkääjää. Tavoitteeni on tuplata se 200,000 tykkääjään hiihtoloman aikana.

Maksana uusista tykkääjistä keskimäärin 1-2 senttiä per tykkääjä. Näin ollen 100,000 uutta tykkääjää tulee maksamaan minulle 1,000-2,000 euroa.

Websivuni tuottavat rahaa tietyllä strategialla, ja edellä mainittu investointi palautuu minulle kokonaisuudessaan noin 2 kuukauden aikana.

Kolme syytä miksi Facebook-tykkääjiin kannattaa edelleen investoida

Tähän mennessä olen siis osoittanut että Facebook-tykkääjät tuovat websivulleni liikennettä, ja että ne ovat edelleen minulle tärkeitä. Käyn seuraavaksi läpi kolme syytä miksi Facebook-tykkääjät ovat edelleen järkevä investointikohde.

1. Facebook-sivun tykkääjät tuovat kävijöitä websivulle ilmaiseksi

Huolimatta orgaanisen näkyvyyden putoamisesta Facebook-tykkääjät tuovat edelleen täysin ilmaista liikennettä omalle websivulle. Facebook-sivu toimii edelleen ”assettina” joka oikein hyödynnettynä generoi jatkuvaa kävijävirtaa omalle saitilla ilman mainoskuluja.

Se minkä verran Facebook-sivun tykkääjät tuovat kävijöitä riippuu monesta asiasta, kuten esimerkiksi:

  • Tykkääjien määrästä
  • Postauksista joita sivulle tuotetaan
  • Markkinasta / aihealueesta jossa toimitaan
  • Markkinoijan aktiivisuudesta
  • Jne…

Omien testiemme perusteella voin todeta että on tilanteita joissa tykkääjät eivät tuo suuria määriä liikennettä ilmaiseksi, mutta on myöskin tilanteita joissa kävijöitä tulee todella paljon. Se miten tykkääjät tuovat liikennettä sinulle selviää vain testaamalla huolellisesti.

2. Omille tykkäjille kohdennettu mainonta maksaa huomattavasti vähemmän

Facebook on algoritmimuutoksillaan pyrkinyt koko ajan siihen että bisnekset käyttäisivät enemmän rahaa maksulliseen mainontaan. Koska omat tykkääjät tuovat aiempaa vähemmän kävijöitä ilmaiseksi, täytyy markkinoijien kompensoida maksullisen mainonnan avull.

Joillekin markkinoijille maksullinen mainonta tuottaa heikkoja tuloksia koska useimmiten markkinoijan taidot ovat puutteelliset. On kuitenkin yksi keino saada keskimääräistä edullisempaa klikkihintaa, ja se tapahtuu kohdentamalla mainonta oman Facebook-sivun tykkääjille.

Olen testannut tätä paljon. Todella paljon, ja aina testitulokset puoltavat sitä havaintoa että omille tykkääjille kohdennettu mainonta tuottaa huomattavasti edullisempaa klikki- ja konversiohintaa kuin ns. kylmälle yleisölle kohdennettu mainonta.

Tämä on luonnollista koska omat tykkääjät tuntevat esimerkiksi verkkokaupan tai palveluyrityksen jota markkinoija mainonnallaan promotoi. Omat tykkääjät ovat kuin ”lämmin yleisö” jonka luottamustaso on korkeampia ja ostokynnys matalampi kuin ”kylmällä yleisöllä” joka ei välttämättä koskaan aiemmin ole markkinoijan kaupasta tai palveluyrityksestä kuullutkaan.

Tämä on erittäin tärkeä ja hyvä syy minulle investoida omien tykkääjien keräämiseen. Omat tykkääjät ovat kuin ”laserin tarkkuudella” rakennettu oikean kohderyhmän yleisö joka luonnollisesti tuottaa huomattavasti matalampaa konversiohintaa kuin laaja ”kylmä yleisö”.

Konversiohinnalla tarkoitetaan siis rahasummaa joka markkinoijan täytyy laittaa maksulliseen mainontaan jotta hän tekee yhden myynnin.

3. Omat tykkääjät polkaisevat käyntiin ns. ”viraalin efektin” joka tuo liikennettä websivulle

Kuten postauksen alussa mainitsin, teen paljon ns. ”viraalimarkkinointia” jossa kerään websivulleni kymmeniä tuhansia kävijöitä joka päivä ilman maksullista mainontaa.

En mene tässä postauksessa syvemmälle viraalimarkkinoinnin saloihin, koska se vaatisi aika pitkän tarinan itsessään, mutta lyhyesti sanottuna kyse on siitä että Facebook-sivuni tykkääjät polkaisevat useita kertoja päivässä käyntiin tapahtumasarjan jossa heidän kaverit, kaverien kaverit, kaverien kaverien kaverit, jne. jakavat blogipostaukseni linkkiä. Tällä tavalla syntyy viraalia liikennettä websivulleni.

Facebook-sivun tykkääjät ovat erittäin tärkeä ”asset” julkaisijalle joka haluaa generoida ilmaista liikennettä Facebookista. Mitä enemmän tykkääjiä on, sitä enemmän syntyy ilmaista liikennettä. Näin ollen minulla on hyvä syy investoida uusien tykkääjien keräämiseen.

Yhteenveto

Kerroin tässä postauksessa monta hyvää syytä miksi Facebook-markkinoijan tulisi edelleen investoida omien tykkääjien keräämiseen. Ne ovat edelleen monelle liiketoimelle myyntiä edistävä tekijä.

On kuitenkin tärkeää muistaa että Facebook-sivun tykkääjillä ei tee yhtään mitään jos Facebook-sivulle ei tuoteta sisältöä. Jos sivu on ”inaktiivinen”, eli sinne postaillaan lähinnä ”pari kertaa kuukaudessa”, ei siitä oikeasti ole mitään hyötyä. Silloin myös investointi sivun tykkääjiin menee hukkaan.

Jos päätät lähteä rakentamaan ”markkinointivarantoasi”, eli keräämään tykkääjiä, muista tuottaa sisältöä aktiivisella tahdilla. Mieluiten päivittäin. Lisää itse sisällöntuotannosta kuitenkin toisella kertaa.

Palataan vielä otsikon kysymykseen ”olenko hullu”?

Tuskinpa. Ainoastaan kylmän laskelmoiva ja rationaalinen markkinoija. 🙂

Ole sinäkin.

 

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

  • Anita Huotari sanoo:

    Kiitos Marko! Olisi niin hyödyllistä tutkia näitä ja totetuttaa, mutta ei riitä aika eikä taito! Täytynee tulla kurssille. 🙂

  • Marko Pyhäjärvi sanoo:

    Anita, taito kehittyy nopeasti kun paneudut Facebook-markkinointiin. Kickass-seminaarilla pääset kyllä hyvin alkuun. Tervetuloa!

  • […] Facebook on pudottanut orgaanisen näkyvyyden määrää, on tykkääjillä edelleen paljon merkitystä, varsinkin silloin kun niitä on […]

  • >

    Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
    Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

    x