Näin painat uusien tykkääjien hintaa alaspäin nopeasti

Jos oma Facebook-sivu on osa markkinointistrategiaasi, ja jos keräät sivullesi uusia tykkääjiä mainonnalla, kannattaa lukea tämä postaus kokonaan. Tämä postaus nimittäin auttaa sinua painamaan uusien tykkääjien hintaa alaspäin nopeasti.

Minulla on eräs koiraharrastajille suunnattu Facebook-sivu joka tuo liikennettä blogiin ja verkkokauppaan. Kerään sivulle uusia tykkääjiä koko ajan Facebook-mainonnan avulla. Mainonta on kohdennettu näkymään 18-64-vuotiaille naisille jotka tykkäävät tietyistä koira-aiheisista Facebook-sivuista.

Olen tähän saakka optimoinut mainontaa testaamalla eri kohderyhmiä, eli jakamalla mainontaa kampanjoihin jotka on kohdennettu näkymään eri Facebook-sivujen tykkääjille, kuten koirarodut, tuotebrändit, agility-sivut, jne.

Analysoin tuloksiani, ja optimoin mainontaa muutaman kerran viikossa. Tänä aamuna kuitenkin tajusin että minulta on jäänyt eräs optimoinnin ”perusvaihe” kokonaan tekemättä. Kyse on mainonnan mainosten kohdentamisesta IÄN perusteella.

Facebook-sivun ”Insights”-välilehti antaa todella arvokasta tietoa, ja etenkin sen alapuolella oleva  ”People Engaged”-välilehti. Tähän pääsee klikkaamalla –> ”Insights” –> ”People” –> ”People Engaged”.

Tämä välilehti kertoo ikäryhmät ja sukupuolet jotka ovat kuluneen 28 päivän aikana eniten REAGOINEET postauksiisi, eli tykänneet, kommentoineet ja jakaneet.

insights

Miksi tämä on tärkeää tietoa?

Koska eniten reagoivan, eli eniten sitoutuneen ikäryhmän ihmiset tyypillisesti myös tykkäävät sivustasi herkimmin. Toisin sanoen tämän eniten sitoutuneen ikäryhmän konversiohinta ”sivutykkäys”-mainoksessa on tyypillisesti matalampi kuin muissa ikäryhmissä.

Eniten sitoutuneen ikäryhmän ihmiset ovat siis innostuneempia aiheesta kuin muut, ja sen vuoksi myöskin klikkaavat muita herkimmin ”tykkää”-nappia. He myöskin tyypillisesti ostavat tuotteita herkimmin.

Sinun kannattaa siis selvittää oman Facebook-sivusi kohdalla että mikä sukupuoli ja ikäryhmä on eniten sitoutunut, ja sen jälkeen rakentaa uusia mainoskampanjoita jotka on kohdennettu näkymään VAIN tälle kyseiselle kohderyhmälle.

Minun tapauksessa tämä tarkoittaa sitä että rakensin aamulla uuden mainoskampanjan jonka kohdensin näkymään vain niille jotka tykkäävät tietyistä koiraroduista, tuotebrändeistä, jne., SEKÄ jotka ovat 45-54-vuotiaita naisia.

Kun huomenna katson uuden kampanjani tuloksia, on hyvin todennäköistä että konversiohinta, eli hinta joka minun täytyy maksaa mainonnasta saadakseni yhden uuden tykkääjän, on aiempaa matalampi.

Tämä on hyvin yksinkertainen ja nopea tapa painaa uusien tykkääjien hintaa alaspäin, ja tämä perustuu vain Facebookin keräämän tilastodatan hyödyntämiseen. Hyvin yksinkertaista mutta fiksua.

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x