Miten tehdään Facebook-mainontaa ”laserin tarkkuudella”?

Puhun usein siitä että menestykseni Facebook-mainonnassa perustuvat ”laserin tarkkaan” kohdentamiseen ja mainonnan agressiiviseen optimointiin.

Mitä tämä mainonnan kohdentaminen ”laserin tarkkuudella” oikein tarkoittaa?

Kyse on siitä että

  1. Mainontaa näytetään VAIN niille jotka todennäköisimmin tuotteen ostaisivat
  2. Mainos joka näytetään koskettaa katsojaa tunnetasolla

Tiedän että tämä ei välttämättä saman tien aukea, joten otetaan käytännön esimerkki.

Oletetaan että minä myyn esimerkiksi vaatteita ja harjoitusvälineitä kuntosalitreenaajille.

Väärä tapa tehdä mainontaa olisi sellainen missä alla oleva mainos näytettäisiin kaikille 18-64-vuotiaille miehille ja naisille Suomessa.

ad1

Miksi tämä mainos on huono?

Siihen on muutama hyvä syy:

  1. Mainos on kohdennettu aivan liian laajalle yleisölle
  2. Mainos on mitäänsanomaton ja aivan tautisen tylsä
  3. Mainos ei kosketa katsojaa tunnetasolla
  4. Mainos ei saa hymyilemään, tai reagoimaan millään muulla tavalla
  5. Jne…

Mainos on onneton, sillä selvä.

Alla esimerkki siitä miten saman kaupan mainonta tehdään paremmin.

ad2

Miksi tämä mainos on parempi kuin edellinen?

Koska tässä mainoksessa on

  1. Selkeä tarjous hinnan kanssa (tarjotaan tuotetta eikä vain haeta näkyvyyttä koko kaupalle)
  2. Tuotteen teksti koskettaa kohderyhmää tunnetasolla
  3. Mainos saa hymyilemään koska siinä on ”me henkeä”
  4. Mainoksessa on ”social proof”-elementti, eli siinä mainitaan tuotteen olevan suosituin huppari
  5. Mainoksen katsojalle syntyy nopeammin käsitys hyödystä mitä hän tuotteesta saa
  6. Jne…

Entäpä mainonnan kohdennus?

Alla olevasta kuvasta nähdään että tämä mainos on kohdennettu 18-45-vuotiaille miehille jotka tykkäävät kehonrakennukseen liittyvistä Facebook-sivuista.

ad3

Tässä vaiheessa varmaan jo ymmärrät mitä tarkoitetan kun puhun mainonnan kohdentamisesta ”laserin tarkkuudella”.

Edellä nähty esimerkki on ”laserin tarkkaa” mainontaa koska mainos

 

  1. Mainos näytetään VAIN niille jotka todennäköisimmin tuotteen ostaisivat (lajin harrastajille)
  2. Mainos koskettaa katsojaa (lajin harrastajaa) tunnetasolla

 

Tällä tavalla ”laserin tarkkuudella” tehty mainonta tuottaa aivan eri tason tuloksia kuin ensimmäisenä nähty laajalle yleisölle tehty mitäänsanomaton mainonta.

Laserin tarkkuudella tehty mainonta tuottaa parhaimmillaan todalla matalaa konversiohintaa, joka siis tarkoittaa sitä että mainostajan täytyy myyntihintaan ja katteeseen verrattuna todella vähän rahaa mainontaan tehdäkseen yhden myynnin.

Laserin tarkkuudella tehty mainonta voi olla erittäin kannattavaa. Ensimmäisenä nähty esimerkki mmitäänsanomattomasta mainonnasta laajalle yleisölle ei juuri koskaan johda kannattavaan myyntiin.

Tässä oli siis hyvin yksinkertainen esimerkki mainonnan kohdentamisesta ”laserin tarkkuudella”. Kun pääset vauhtiin, ja opit löytämään kasapäin kohdennusparametreja (tykkäämisen kohteet, ym.), niin hyvin todennäköisesti tuloksesi alkavat parantua nopeasti.

Ajan mittaan huomaat myös että kohdentamisessa voi mennä todella pitkälle, mutta silloin yleensä volyymi putoaa, eli mainonta kerää vain vähän näyttöjä. Tämän vuoksi suosittelen aina rakentamaan mainoksia jotka tavoittavat vähintään 5,000 ihmistä. Tätä pienempi kohderyhmä yleensä tuottaa hyvin vähäistä volyymia.

Otetaan loppuun vielä nopeasti yksi esimerkki.

Oletetaan että myyn talviurheiluvälineitä. Sen sijaan että tekisin vain pari mainosta jolla ohjaisin ihmisiä laajasta yleisöstä verkkokauppani etusivulle, minun tulisi tehdä erilliset kampanjat ja mainokset niille jotka tykkäävät (eli hyvin todennäköisesti ovat lajin harrastajia)

  • Alppihiihdosta
  • Lumilautailusta
  • Telemark-hiihdosta
  • Murtomaahiihdosta
  • Freeride-hiihdosta
  • Parkkihiihdosta

Jokaisen kategorian mainoksessa on luonnollisesti kyseisen lajin tuote- tai ”action”-kuvia. Ei mitään firman logoa tai muuta ”ei-ketään-kiinnostavaa”.

Selkeä homma, eikö vain?

Todellakin. Eikä ole edes vaikeaa.

Sitten vain kampanjoita hiomaan!

 

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x