Miksi niin monien yrittäjien tienesti pysyy pienenä eikä yritys kasva?

Minulla oli 14-vuotiaana oma alkava bisnes. Kasvihuone. Kasvatin männyntaimia ja myin taimet metsäyhtiölle. Mäntyjen lisäksi kasvatin poppelintaimia joita myin mm. äitini ystäville.

Yhden kasvihuoneen minibisnes ei ollut kultakaivos, joten sen lisäksi tein päivätöitä mm. jakamalla postia ja istuttamalla metsää.

Kahden kesän työputken jälkeen minulla oli kädessä aika hyvä kasa rahaa. Mitä tein?

Ostin moottorikelkan…

En tiedostanut sitä silloin, mutta tein ensimmäisen kerran tyypillisen ja pahimman virheen mitä liiketoiminnan rakentamisessa voi tehdä: En sijoittanut voittoa takaisin liiketoiminnan kasvattamiseen.

Toki 14-vuotiaalta ei voi odottaa kovin hyvää ”bisnesvaistoa”, varsinkin kun uusi moottorikelkka polttelee mielessä päivittäin parin vuoden ajan. Se mitä 14-vuotiaana tein on kuitenkin hyvä esimerkki siitä mitä minun EI olisi pitänyt tehdä, ja mitä valitettavasti olen tehnyt monta kertaa elämäni aikana.

Olen toistanut saman virheen valitettavan usein, mutta olen myös ottanut opikseni. Olen oppinut tämänkin ”kantapään kautta”, mutta ehkäpä olisin ollut järkevämpi jo kauan sitten jos minulla olisi ollut alusta alkaen liiketoiminnan mentori tai valmentaja.

Kirjoitin tämän postauksen jotta sinä voit katsoa taakepäin omaa yrittäjän polkuasi, ja miettiä että missä kohtaa olisi pitänyt toimia toisin. Näistä tilanteista voi oppia jotta jatkossa samoja virheitä ei tulisi toistettua.

Investoi liiketoimintasi voitto takaisin kasvattaaksesi liikevaihtoa ja tulosta, ja tee se nopeasti sillä aika on rahaa ja aikaa et koskaan saa takaisin.

Pahin virhe mitä voit liiketoiminnassasi tehdä on että et sijoita tekemääsi voittoa takaisin liiketoimintasi kasvattamiseen, vaan kulutat rahan johonkin mikä ei tuota uutta rahaa.

Olet varmasti kuullut tämän ennenkin, eikö vain? Tämä tuskin on kovin uusi ajatus, mutta väitän että et ole ajatellut tätä oikealta ”kantilta”.

Minulla on noin 10 vuoden kokemus verkossa tapahtuvan liiketoiminnan rakentamisesta ja kasvattamisesta maksullisen mainonnan avulla. Väitän että Facebook- ja Google-mainonta ovat nopein keino kasvattaa verkkokaupan, digitaalisen tuotteen, asiantuntijapalvelun ja vastaavanlaisten liiketoimien myyntiä.

Mitä tyypillinen kokematon yrittäjä verkossa tekee kun liiketoiminta osoittautuu kannattavaksi ja hieman voittoa tekeväksi?

  • Nostaa palkkaa
  • Laittaa kertyneen voiton sivuun ”pahan päivän varalle”
  • Pyrkii minimoimaan kustannukset mukaan lukien mainoskulut
  • Laajentaa tuotevalikoimaansa ”hitaasti hyvä tulee”-periaatteella
  • Tekee lähestulkoon kaiken itse koska palkkaaminen on kallista ja riskialtista

Tämä lähestymistapa johtaa erittäin hitaaseen kasvuun tai jopa paikalleen jämähtämiseen.

Parempi lähestymistapa on INVESTOIDA liiketoiminnan voitto takaisin liiketoiminnan kasvattamiseen. Edellisen sijaan yrittäjän tulisi:

  • Välttää palkan nostamista kuin ruttoa
  • Siirtää työt pois omista käsistä niin nopeasti kuin mahdollista joko palkkaamalla työntekijöitä tai ulkoistamalla toiselle yhtiölle
  • Laajentaa tuotevalikoimaa
  • Laajentaa myyntiä ulkomaille
  • Kasvattaa päivittäistä mainosbudjettia
  • Ottaa lisää riskiä lainapääomalla
  • Pitää kiirettä!

Suurimmalla osalla meistä on lähtökohtaisesti voimakas pelko riskejä ja investointeja kohtaan. Fakta kuitenkin on että bisnes kasvaa vain ottamalla riskiä, ja riskinottamiseen luetaan mm. töiden ulkoistaminen, ihmisten palkkaaminen, tuotevalikoiman laajentaminen, uusien markkinoiden avaaminen, mainosbudjetin kasvattaminen, jne.

Jotta saat liiketoimintasi kasvamaan ja tuottamaan parempaa tulosta täytyy sinun myydä enemmän. Jotta myyt enemmän täytyy sinun tavoittaa nopeammin uusia asiakkaita. Tähän on kaksi tärkeää reittiä:

  • Tuotevalikoiman laajentaminen
  • Mainosbudjetin kasvattaminen

Matti Meikäläinen tykkää maastopyöristä kun taasen Maija Meikäläinen arvostaa laadukkaita juoksuvaatteita. Jotta voit myydä enemmän tulee sinun tavoittaa uusia kohderyhmiä. Tämä onnistuu tuotevalkoiman laajentamisella.

Jos sijoitat nyt 20 euroa päivässä mainontaan, ja tavoitat sillä 20 potentiaalista asiakasta päivässä, miten voisi tavoittaa jatkossa 40 asiakasta päivässä? Tuplaamalla mainosbudjettisi, luonnollisesti.

Mainosbudjetin systemaattinen ja agressiivinen kasvattaminen on tie kohti suurempia myyntimääriä.

Jotta ylipäänsä voit myydä uusille kohderyhmille tulee sinulla olla laajempi valikoima tuotteita, sekä mekanismi (mainonta) uusien kohderyhmien tavoittamiseen. Tämän vuoksi kaksi edellistä kohtaa ovat selkein tie liikevaihdon kasvattamiseen.

Kyse on myynnin kautta sisään tulevan rahan takaisin INVESTOINNISTA.

Tuotevalikoiman laajentamisen ja mainosbudjetin kasvattamisen kanssa tulisi olla ”kiire”, eli molempia pitäisi tehdä kovaa vauhtia, mutta kumpaakaan ei missään nimessä pidä tehdä ”sokkona”.

Digitaalisessa markkinoinnissa käytetään ns. ”konversiopikseliä” mainonnan tuottamien tulosten mittaamiseen. Konversiopikselin avulla voimme tehdä mainontaa siten että tiedämme täsmälleen mitkä kohderyhmät ostavat mitäkin tuotetta, ja että mitkä kaikista meidän mainoksista tuottavat parhaiten myyntiä. Tämän tiedon avulla voimme tehdä valistuneita päätöksiä ja muutoksia.

Konversiopikseli kertoo meille että mitkä tuotteet myyvät ja mitkä eivät. Konversiopikseli kertoo myös että mihin kohderyhmään ja mainokseen sijoitettu raha tuottaa parhaiten myyntiä, eli tuottoa sijoitetulle pääomalle. Verkossa tapahtuvan liiketoiminnan kasvu nojaa vahvasti tämän tiedon varaan. Tämän tiedon avulla teemme oikeita päätöksiä tuotevalikoiman laajentamisessa ja mainosbudjetin kasvattamisessa.

Mitä tahansa verkossa myytkin, ensimmäinen askeleesi on asentaa konversiopikseli paikalleen, testata sen toimivuus, ja sen jälkeen alkaa tehdä mainontaa jossa käytetään konversiopikseliä.

Tämän jälkeen sinun tulee tehdä mainontaa joka päivä myydäksesi joka päivä.

”Money doesn’t sleep”, on tapana sanoa. Tämän vuoksi minäkin teen mainontaa 365 päivää vuodessa myydäkseni 365 päivää vuodessa. Verkkokauppani on auki nyt ja aina.

Opettele alusta alkaen lähestymistapa missä pyrit sijoittamaan myynnistä tulevan rahan välittömästi takaisin mainontaan ja tuotevalikoiman laajentamiseen kasvattaaksesi liikevaihtoasi.

Älä pidä taukoja, vaan pidä kiirettä.

Pyri koko ajan nousemaan seuraavalle tasolle. Kun liiketoimintasi myy hyvin, ja tuottaa voittoa, mikä on seuraava askel?

Ota lainaa, investoi rajusti, ja kiihdytä vauhtia.

Älä tee tätä sokkona, vaan mm. konversiopikselin antamaan dataan nojaten. Investoi lainapääoma älykkäästi.

Muista pitää kiirettä. Jos sinulla on aikaa tsiigailla Netflixia tai telkkaria, et keskity olennaiseen. Jos sinulla on aikaa lueskella kivaa kirjaa kahvilassa, et keskity olennaiseen. Jos sinulla on aikaa ottaa koko viikonloppu rennosti, et keskity olennaiseen.

Aseta tavoitteesi korkeammalle. Sitoudu liiketoimintasi kasvattamiseen 110%:sti, ja tee töitä lujasti. Liikevaihdon tuplaamisen sijaan pyri kymmenkertaistamaan.

Aika juoksee koko ajan, ja jokainen menetetty minuutti on todellakin menetetty. Aikaa ei saa takaisin, joten pyri nousemaan esimerkiksi miljoonan euron liikevaihtoon vuodessa viiden vuoden sijaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.