Miksi äitisi opit jarruttavat liiketoimintasi kasvua?

Mitä useimmat vanhemmat opettavat lapsilleen? Mitä sinun ja minunkin vanhempani opettivat meille?

”Ole varovainen siellä!”

”Älä tee noin, se on vaarallista!”

Vanhemmat haluavat suojella lapsiaan, ja niinhän minäkin omieni kanssa toimin. Tämä on kuitenkin huono juttu menestystä tavoittelevalle yrittäjälle koska olemme lapsesta saakka oppineet välttelemään riskejä, ja elämään ”varovaisesti”.

Koska viimeksi satutit itseäsi? Koska viimeksi elit ”vaarallisesti”?

Useimmilla meistä on vahva itsesuojeluvaisto, mutta tämä sama vaikuttaa myös liiketoimintaan liittyvien päätösten tekemiseen. Useimmat meistä välttävät riskejä, ja pyrkivät tekemään liiketoimintaa ”varovaisesti”. Tämä jarruttaa kehitystä, ja estää nopeaa kasvua.

Liiketoiminnan massiivinen kasvu vaatii ”massiivista toimintaa”, ja siihen liittyy läheisesti myös vahva riskinotto. Jos välttelet riskiä kuin ruttoa, on hyvin vaikeaa päästä vahvan kasvun tielle. Vahva kasvu edellyttää riskinottoa, ja riskinotto vaatii rohkeutta. Rohkeus ottaa riskiä ei ole luonteenpiirre, vaan ominaisuus jonka voi oppia ja jossa voi kehittyä.

Mitä tämä sitten käytännön tasolla tarkoittaa?

Useimmiten riskinotossa on kyse rahan investoinnista. Kyse on siis siitä että yrittäjänä uskallat pelata omalla rahallasi, ja ottaa sen riskin että menetät rahasi. Koskaan ei kannata laittaa koko omaisuutta yhden kortin varaan, mutta riskihakuinen yrittäjä saattaa laittaa esimerkiksi 50% likvidin varallisuutensa likoon saavuttaakseen tavoitteensa.

Oletetaan että sinulla on ”taskussa” 10,000 euroa. Tämä on koko likvidi varallisuutesi tällä hetkellä. Haluat rakentaa verkkokaupan, joten investoit tästä pääomasta 2,000 euroa tuotteisiin ja verkkokaupan rakentamiseen. Seuraavaksi ihmettelet että ”miksi kauppa ei käy”.

Mitä sinun tulisi tehdä seuraavaksi?

Sinun tulisi ottaa vahvasti riskiä, ja sijoittaa esimerkiksi 6,000 euroa pääomasta Facebook- tai Google-mainontaan ohjataksesi asiakkaita kauppaasi. Raha ei ”katoa tuuleen”, vaan sillä generoidaan myyntejä ja siten ”uutta rahaa” kasssaan.

Suurin osa ihmisistä toimii varovaisesti, eli välttää riskejä. Suurin osa ei lähtisi sijoittamaan 10,000 euron pääomasta yli puolet mainontaan generoidaakseen myyntejä ja uusia asiakkaita. Suurin osa pienyrittäjistä ei uskalla sijoittaa rahaa mainontaan koska kokee sen riskialttiina. Kokenut mainostaja tosin tietää että konversiomittausta hyödyntämällä mainontaan sijoittaminen on varsin turvallista.

Pelin henki on että saadaksesi rahaa asiakkailtasi sinun on laitettava ensin omaa rahaa likoon, ja yksi tärkeimmistä sijoituskohteista on mainonta. Facebook- ja Google-mainontaan investoitu raha tuo myyntejä, asiakkaita, ja sitä kautta kasvavaa liikevaihtoa.

Mitä massiivinen menestys vaatii? Massiivista investointia, ja varsin usein myös vahvaa riskinottoa. Verkkoliiketoiminnassa massiivinen investointi tarkoittaa usein vahvaa panostusta mainontaan. 10 miljoonan liikevaihdon generointi voi vaatia esimerkiksi 1-2 miljoonan euron sijoitusta mainontaan (tämä siis vain yhtenä esimerkkinä monesta).

Edellä kuvatun kaltainen sijoitus ei ole kertaluontoinen, eli ei tarkoita sitä että sinun täytyisi ”loihtia” jostain miljoona euroa sijoittaaksesi sen kokonaan mainontaan, vaan kyse on siitä että aloitat esimerkiksi 5,000 euron budjetilla, ja ”kierrätät” myynnistä tulevaa rahaa takaisin mainontaan kunnes rahaa mainontaan on kulunut miljoonan edestä esimerkiksi 2-3 vuoden aikajänteellä. Liikevaihtoa on voinut sillä aikaa kertyä 10 miljoonaa.

Maksullisessa mainonnassa (Facebook, Google, ym.) kyse on siis rahalla pelaamisesta. Se vaatii riskinottoa, mutta se on varsin hallittua ja tietoista riskinottoa. Jos et kuitenkaan koskaan uskalla sijoittaa rahaa mainontaan, ja ottaa ensimmäisiä askeleita, ja ajoittain hävitäkin tässä pelissä, et todennäköisesti koskaan pääse vahvan kasvun tielle.

Miten mainontaa tehdään niin että sillä pääsee vahvan kasvun tielle?

Pidän maanantaina 30.5. klo 13:00 täysin ilmaisen Google-mainonnan koulutuksen jossa käyn läpi mainonnan strategiat ja taktiikat jotka tuottavat tulosta. Tässä reilun tunnin mittaisessa koulutuksessa annan vinkkejä ja ohjeita joita voit ottaa käyttöösi saman tien.

Klikkaa tästä, ja varaa paikkasi ilmaiseen Google-mainonnan koulutukseen –> http://verkkoliiketoiminta.com/

Ilmaisessa koulutuksessa käyn läpi seuraavat asiat:

  • CASE-esimerkki: Kuinka tavoitat valtavan määrän asiakkaita jopa senttien klikkihinnoilla Googlen kautta.
  • Suurin syy miksi lähes kaikki Googlessa mainostavat maksavat korkeita klikkihintoja, ja miksi he tekevät vain vähän myyntiä.
  • Yksinkertainen mutta tehokas mainonnan strategia jonka olemassa olosta yli 90% mainostajista ei tiedä mitään.
  • Mitä sinun tulisi tehdä Googlessa juuri nyt jos olet verkkokauppias?
  • Mitä sinun tulisi tehdä Googlessa juuri nyt jos olet asiantuntija, informaatiotuotteen myyjä tai palvelun tarjoaja.
  • Ylivoimaisen tehokas mainostamisen tapa joka tyypillisesti tuottaa loistavia tuloksia, mutta jonka lähes kaikki mainostajat ”unohtavat” toteuttaa.
  • Kysymykset ja vastaukset: Vastaan kaikkiin kysymyksiin livenä koulutuksen lopussa.

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x