Kuinka uusi aamurutiini kasvatti työtehoani merkittävästi?

Vielä pari vuotta sitten aamuni oli tällainen:

  • Nukuin klo 9 saakka
  • Keitin kahvit ja yritin heräillä…
  • Istuin sohvalla puoli tuntia kahvia litkien ja ikkunasta ulos tuijottaen
  • Värkkäilin ”sitä sun tätä” kunnes 10-11 aikoihin aloin keskittyä työasioihini
  • Sitten olikin pian jo lounaan vuoro….

Tehokasta?

Turkinpa. Olin varsin tyytymätön tilanteeseen.

Tiedostin jo pitkään että voisin aamuisin

  • Herätä virkeänä
  • Saada paljon enemmän aikaiseksi
  • Olla paljon tyytyväisempi elämääni

Muutama vuosi sitten luin netistä kuinka kovasti arvostamani Craig Ballantyne noudatti todella tiukkaa aamurutiinia. Innostuin heti, mutta enpä saanut oikein mitään merkittävää aikaiseksi.

Ensimmäinen selkeä askel parempaan tapahtui pian sen jälkeen kun lopetin alkoholin käytön totaalisesti. Pian lopettamisen jälkeen huomasin herääväni automaattisesti aikaisemmin kuin normaalisti.

Viime keväänä Hal Elrodin kirjoitukset kolahtivat hyvin, joten aloin noudattaa selkeämpää ”ohjelmaa” aamuisin. Tähän kuuluivat mm.

  • Kellontarkka aikainen herääminen
  • Pysähtyminen
  • Kevyt aamutreeni
  • Visualisointi, ajattelu ja suunnittelu

Tilanne alkoi vaikuttaa paremmalta kunnes alkuvuodesta Tomi Kokon valmennuksessa löytyi vielä palapelin puuttuva palanen, eli parempi ravitsemus.

Pudotin ruokavaliostani pois ”huonot hiilarit”, kuten sokeri, viljat, pasta, riisi, perunat, jne. Korvasin mm. aamupalan marjoilla, hedelmillä, pähkinöillä, proteiinilla, jne. Lisäksi mukaan tuli ”5am coffee” ja vesi. On luonnostaan selvää että en syö myöskään prosessoituja ruokia joihin kuuluvat myös maitotuotteet.

Noh, mikä meininki tänä päivänä?

Todella energinen!

Herään nyt klo 5 tai 5:30 aamulla, enkä koe olevani väsynyt, vaan fiilis on hyvä ja energinen lähes saman tien herättyäni. Aamuni näyttävät tänä päivänä tiivistettynä tältä:

  • Herään klo 5 tai 5:30
  • Juon puoli litraa vettä saman tien (elimistö ”kuivuu” yön aikana, ja kaipaa nestettä heti aamusta)
  • Virittelen ”5am Coffeen” Tomin ohjeiden mukaan blenderissä (kahvia, suolatonta voita, kookosrasvaa, Lucumaa, Macaa, Cayennepippuria)
  • Istun hetkeksi ja visualisoin päivän TODO-asiat ja ohjelman mielessä läpi
  • Teen kevyen treeniin (kuntopiiriä tai lyhyt juoksulenkki)
  • Kippaan toisen ”normaalin” kahvin ja luen vartin verran sellaista mistä on hyötyä (kirjat ja blogit)
  • Aloitan työt kun lapset vielä nukkuvat

Mihin tämä on johtanut?

Työtehoni on parantunut valtavasti. Saan päivän aikana huomattavasti enemmän asioita aikaiseksi kuin aiemmin. Olen fokusoitunut heti aamusta alkaen, enkä koe samanlaista väsymystä ja ”nuivaa oloa” mitä aiemmin. Vaikka olen vahvasti työorientoitunut niin tällä muutoksella on myös selkeä positiivinen vaikutus muuhun elämääni, kuten juoksutreenit ja vapaa-ajan vietto. Selkeästi energisempi ja fokusoituneempi olo auttaa kokonaisvaltaisesti.

Miksi haluan kuvailla aamutouhujani sinulle?

Koska tiedän että joukossamme on paljon niitä jotka kokevat samaa fiilistä kuin minä aiemmin, eli ”voisin saada niin paljon enemmän aikaiseksi, ja siten saavuttaa tavoitteeni, mutta en tiedä mistä aloittaa?”

En tiedä mikä juuri sinun tilanne on, mutta monella meistä elämä on monella tapaa ”sekaisin”. En tarkoita että elämä olisi jotenkin ”huonosti”, mutta tarkoitan että monelta meistä puuttuu tavoite, fokusointi ja ”draivi”. Tämän vuoksi monella yrittäjällä on sellainen olo kuin olisi ”hukassa”.

Omasta mielestäni paras tapa lähteä vaikuttamaan tähän on muuttaa aamurutiinia koska se mitä aamuisin teet vaikuttaa hyvin vahvasti loppupäivään.

Jos aamulla et saa oikein mitään aikaiseksi kuinka voit olettaa että loppupäivä menisi aivan toisin? Jos aamulla sallit itsellesi ”laiskuutta ja hidastelua” niin kuinka voit olettaa että loppupäiväksi saisit ”kovan draivin päälle”?

Puhun nyt tavoitteelliselle ihmiselle. Jos sinulla ei ole oikein mitään tavoitteita elämässä, ja haluat ”mennä sinne minne tuuli kuljettaa”, niin tämä teksti tuskin koskettaa sinua. Jos sinulla taasen on voimakas tahto saavuttaa jotain yrittäjänä tai työuralla, niin uskon että tämä teksti sytyttää sinussa uusia ajatuksia.

Minulla on vahva tahto saavuttaa tavoitteeni sekä yrittäjänä, isänä, miehenä että ultrajuoksijana. Haluan ottaa tästä elämästä irti kaiken sen mikä minulle on mahdollista. Mitään en tule saamaan ilmaiseksi, joten minun on tehtävä töitä saavuttaakseni tavoitteeni. Töiden tekeminen alkaa heti herättyäni, ja jotta minulla olisi päivässä enemmän aikaa tehdä töitä tavoitteideni eteen, herään aikaisin.

Tavoitteiden, oli sitten kyse työurasta, rahasta, kuntoilusta, laihtumisesta, parisuhteesta tai jostain muusta, saavuttaminen vaatii aina muutosta. Nykytilan on muututtava jotta voit nousta seuraavalle tasolle. Jotta nouset miljoonan euron liikevaihdosta 10 miljoonan liikevaihtoon, on monien asioiden muututtava.

Yksi asia on tärkeää ymmärtää: Muutos lähtee omasta itsestä, eikä kukaan muu ole siitä vastuussa. Muutos ei tule ilmaiseksi, vaan sen eteen on tehtävä töitä. Muutoksesi saavuttaminen on 100%:sti sinun omalla vastuullasi.

On monia asioita mitä muuttamalla voit vaikuttaa omien tavoitteidesi saavuttamiseen, mutta oman kokemukseni mukaan yksi ”helpoimmista” lähestymistavoista on aamurutiinin muuttaminen. Tekemällä aamustasi systemaattisen ja tehokkaan muuttuu koko päiväsi systemaattisemmaksi ja tehokkaammaksi.

Tämä EI tarkoita sitä että aamuista tulisi jotenkin ikäviä ja tylsiä. Päinvastoin. Itse koen että aamuni ovat tänä päivänä täyttä rautaa. Fiilis on aivan toisenlainen kuin pari vuotta aiemmin, enkä todellakaan koe että tämä lähestymistapa tekisi aamuistani jotenkin ikäviä.

Toki kaikille aikainen herääminen ei sovi, eikä jokainen halua ladata aamukahviinsa kovaa rasvaa, mutta kannattaa lähteä kokeilemaan uusia asioita, ja siten löytää itselle parhaiten sopiva malli. Edellä kuvaamani malli sopii minulle, mutta ehkä vuoden kuluttua sekin on hieman erilainen kun testaan uusia ”komponentteja” aamuihini.

Olennaista on että lähdet aktiivisesti hakemaan muutosta aamurutiineihisi jos koet olevasi nykyiseen tilanteeseen tyytymätön. Muutos ei tule ilmaiseksi. Sen eteen on tehtävä töitä aktiivisesti. Tsemppiä!

Mitä mieltä olet? Miltä oma aamuni näyttää, ja oletko siihen tyytyväinen, vai haluaisitko tehdä jotain toisin? Kommentoi alapuolella.

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

  • Janne sanoo:

    Aamurutiiniin liittyy varmaan se, että menet ihmisten aikaan nukkumaan 🙂 Itse en muista koska olisin päässyt ennen puolta yötä siihen hommaan. Usein sellainen ”oma aika” alkaa vasta noin klo 23:30 kun kaikki päivän hommat ja extratyöt on saanut hoideltua lasten nukkumaan menon jälkeen. Siihen sitten joku Netfilx sarja päälle ja pötkölleen. Ja herätys klo 6:45.

    Tiedän kyllä että aikaisin aamulla heräämällä saa todella paljon enemmän aikaiseksi, mutta en vaan pystyisi menemään nukkumaan iltauutisten aikaan. Tuntuisi siltä että pitää kesken päivän käydä maate 🙂 Käytin joskus sellaista nukkumisappsia, mutta lopetin kun huomasin että keskimääräinen yöuni oli noin 5 tuntia.

    • Temava sanoo:

      Itsellä samanlainen tilanne, että unille jäisi noin 5 tuntia aikaa. Ehkä se sitten onnistuu kun lapset on vanhempia ja itsenäisempiä.

      Marko, kerrotko miten aloitit nuo rutiinit ja kuinka kauan kohdallasi meni, että pääsit nykyiseen rytmiin?

      Voi kai tuota 5amcoffeeta siirtää vaikka kello 6.30een. Noista rasvoista lienee ainakin apuja kellonajasta riippumatta.

      • Marko Pyhäjärvi sanoo:

        Selkeä muutos lähti käyntiin kun lopetin alkoholin käytön kokonaan reilu vuosi sitten. En siis käytä enää ollenkaan, edes pieniä määriä. Huomasin herääväni aiemmin kuin tätä ennen, joten aloin kokeilla miltä tuntuu herätä kuudelta. Myöhemmin löysin Tomi Kokon valmennuksen, ja opin muutamia ravitsemukseen liittyviä asioita jotka minun kohdalla ovat toimineet hyvin. Ajattelin myös kokeilla herätä klo 5:30 ja 5:00, ja sekin on toiminut hyvin. Toki joskus on huonoja aamuja kun tulee mentyö nukkumaan aivan liian myöhään, tai sitten jos olen treenannut (juoksu) ihan liikaa, jolloin palautuminen on jäänyt vähäiseksi. Joka tapauksessa tämä malli toimii minulla hyvin, eikä mulla mennyt kauaa päästä tähän rytmiin. Niin, eikä tuolla aamukahvin ajankohdalla ole merkitystä. Itse tykkään juoda sen heti kun herään, ja monesti juon toisen samanlaisen iltapäivällä.

  • Marko Pyhäjärvi sanoo:

    No mä käyn nukkumaan yleensä 22-23. Herään 5-5:30, joten tuo määrä unta riittää mulle. Mulla on ollut vähän sama fiilis tuosta ”omasta ajasta”, mutta olen vain tietoisesti pyrkinyt lopettamaan kaiken klo 22 jotta pääsen takaisin vauhtiin klo 5 aamulla 🙂

  • Stina sanoo:

    Uskon, että aamurutiini toimii yhtenä kulmakivenä koko työpäivän tehokkaan ajankäytössä. Pidin tavastasi kirjoittaa asioista suoraan ja lukijaa haastavalla ja vastuuttavalla tavalla. Sain uutta intoa ja inspiraatiota pohtia tarkemmin omia rautaisia aamujani (aamu on mielestäni päivän parasta aikaa) ja kuinka niistä saadaan vielä entistä rautaisempia! Kiitos hyvästä kirjoituksesta, joka osui silmiini juuri oikeaan aikaan pohtiessani konkreettisia keinoja tehostaa omia työpäiviäni ja rohkaista työntekijöitäni samaan.

    • Marko Pyhäjärvi sanoo:

      Kiva kuulla, Stina! Tsemppiä matkaan. Hyvin se siitä lähtee sujumaan 🙂

  • […] viimeksi siitä kuinka paransin työtehoani merkittävästi muuttamalla aamurutiinejani. Tästä syntyi jonkin verran keskustelua, ja sain aiheeseen liittyen paljon kysymyksiä […]

  • Janette sanoo:

    Hienoa kuulla erinlaista tyyliä ja kenties itsekkin kokeilen 😉 Kiitos vinkeistä !!
    Terv: Janette

  • >

    Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
    Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

    x