Kuinka teet ensimmäiset 100,000 € asiantuntijana? Tässä ohjeet

Haluat siis rakentaa asiantuntijaliiketoimintaa jossa myyt palveluasi, eli aikaasi, sekä monistettavia tuotteitasi, kuten kirjoja ja digitaalisia tuotteita (kuten verkkokurssit).

Miten saat tehtyä ensimmäiset 100,000 euroa?

Miten saat liiketoimintasi kasvamaan?

Miten saavutat miljoonan euron liikevaihdon?

Kaikki lähtee tuotteestasi. Jos pystyt ratkaisemaan asiakkaasi ongelman, ja siten auttamaan häntä eteenpäin, niin sinulla on paikka markkinalla asiantuntijana.

“When you can deliver value to someone, that’s the only thing that matters when they have a true problem. You don’t care where your mechanic grew up. You care — when your car is broken — can you fix it? Do you know how to fix it? If you know how to fix it, you’re my guy, you’re my gal. That’s what’s important.” – Kiinteistösijoittaja J. Massey

Asiantuntijan menestyksen ratkaisee pitkälti se miten polttavan ongelman asiantuntija osaa ratkaista. Menestykseen vaikuttaa toki myös kilpailutilanne, markkinointi, jne., mutta kaiken pohjalla on asiakkaan tarve ratkaista ongelma, sekä asiantuntijan kyky auttaa siinä.

Asiantuntijan menestys ei kuitenkaan tule tyhjästä. Myydäkseen tuotteitaan asiantuntija tarvitsee yleisöä. Ilman potentiaalisten asiakkaiden yleisöä myynti on aina takkuilevaa.

Paras yleisö mitä asiantuntijalla voi olla on ikioma sähköpostilista.

Olen myynyt omaa asiantuntijapalveluani jo usean vuoden ajan, ja olen auttanut monia konsultointi- ja valmennusasiakkaitani kasvattamaan myyntiään asiantuntijana jo useiden vuosien ajan.

Sekä omalla kohdallani että kaikkien asiantuntija-asiakkaideni kohdalla sähköpostimarkkinointi on aina osoittautunut parhaaksi myyntivälineeksi.

AINA.

Sähköpostimarkkinointi on todella vahva väline, ja nyt en todellakaan puhu ”spämmäämisestä”, vaan sähköpostimarkkinoinnista jossa vastaanottaja nimenomaan HALUAA vastaanottaa viestejä sinulta.

Sähköpostimarkkinointi yhdistettynä asiantuntijan kirjoittamiin blogipostauksiin on todella voimakas myyntikone. Blogipostausten avulla asiantuntija antaa lisäarvoa markkinalleen, mutta ilman yleisöä blogipostaukseen ei tule lukijoita. Blogipostauksella jota kukaan ei lue ei ole mitään arvoa ja merkitystä.

Asiantuntijan tulee siis kirjoittaa blogipostauksia säännöllisesti antaakseen lisäarvoa markkinalle, sekä osoittaakseen potentiaalisille asiakkaille että mitä konkreettista hyötyä asiantuntijan palveluun tai tuotteisiin investointi voi asiakkaalle antaa.

Kun blogipostaus on kirjoitettu, on aika PROMOTOIDA sitä, eli aktiivisesti ohjata postaukseen lukijoita.

Tähän on olemassa monia vaihtoehtoja aina maksullisesta Facebook-mainonnasta hakukoneoptimointiin, mutta ylivoimaisesti nopein ja kustannustehokkain keino ohjata suuria määriä lukijoita blogiin on omalle sähköpostilistalle meilaaminen.

Fakta on että mitä suurempi sähköpostilistasi on sitä enemmän lukijoita blogiisi ohjaat, ja sitä enemmän sinulla on mahdollisuus tehdä myyntiä.

On päivänselvää että 1,000 ihmisen sähköpostilista tuottaa vähemmän myyntiä kuin 10,000 ihmisen lista, ja että 100,000 ihmisen lista tuottaa huomattavasti enemmän myyntiä.

Asiantuntijapalvelun markkinoinnissa tulee fokusoitua kahteen tärkeään tehtävään:

  1. Lisäarvon tuottaminen
  2. Tuotteiden myynti

Kyse on jatkuvasta prosessista jota tulee tehdä koko ajan, eikä ”pari kertaa vuodessa”. Kurinalaisuus ja fokusoituminen ratkaisevat tässäkin onnistumisen.

Lisäarvon tuottaminen tarkoittaa sitä että asiantuntija antaa konkreettisia ohjeita markkinalleen täysin ilmaiseksi. Tällä tavalla asiantuntija ei pelkästään saa markkinan huomiota, vaan osoittaa markkinalle myös oman osaamisensa arvon ja merkityksen. Lisäarvoa tuottamalla asiantuntija ottaa paikkansa markkinalla.

Ilman myyntiä ei tule leipää pöytään, joten lisäarvon tuottamisen lisäksi asiantuntijan tulee aktiivisesti myydä omaa palveluaan ja tuotteitaan.

Oma lähestymistapani on että annan 80% tietotaidostani täysin ilmaiseksi lisäarvona, ja 20% kaikkein kovimmasta ja arvokkaimmasta tiedosta on maksullista.

Tässä kohtaa ymmärrämme että tehdäkseen enemmän rahaa asiantuntijan tulee aktiivisesti tuottaa lisäarvoa blogipostausten avulla, sekä ohjata lukijoita postauksiin meilaamalla omalle sähköpostilistalleen. Tämän lisäksi asiantuntijan tulee aktiivisesti myydä tuotteitaan meilaamalla myyntimaileja omalle sähköpostilistalleen.

Konkretisoidaan hieman lisää. Oletetaan että olet aloitteleva asiantuntija. Mitä sinun tulisi tehdä nyt heti, ja mitä sen jälkeen joka päivä tehdäksesi rahaa?

Aloita tuottamalla ”lisäarvopommi”.

Lisäarvopommi on ”massiivinen” lisäarvopaketti jonka tarjoat markkinallesi täysin ilmaiseksi vaihtokauppana potentiaalisten asiakkaiden yhteystiedoista. Henkilökohtaisesti suosin ilmaista opasta tai e-kirjaa, kun taasen joku toinen kokee videot itselleen paremmin sopivaksi.

Lisäarvopommissa on kyse siitä että asiantuntijana sinä annat markkinallesi valtavan annoksen lisäarvoa täysin ilmaiseksi saadaksesi vaihtokauppana potentiaalisia asiakkaita sähköpostilistallesi.

Otetaan esimerkiksi ravitsemusterapeutti. Millaisen lisäarvopommin ravitsemusterapeutti voisi luoda?

Ravitsemusterapeutti voisi kirjoittaa esimerkiksi 20-sivuisen e-kirjan (pdf-dokumentti) otsikolla ”7 askelta ruokavalioon joka pidentää ikää 30 vuotta”.

Tällä kyseisellä oppaalla ravitsemusterapeutti auttaa potentiaalisia asiakkaitaan saamaan tuloksia jo ennen kuin he ostavat asiantuntijalta minkäänlaista palvelua. Mikä voisi olla parempi näyttö asiantuntijan arvosta ja merkityksestä kuin se että asiakas saa tuloksia aikaan jo ennen kuin sijoittaa penniäkään asiantuntijan palveluun.

Kun opas on valmis, on aika laittaa se tarjolle. Tässä kohtaa asiantuntija luo laskeutumissivun.

Minä käytän, ja vahvasti suosittelen, laskeutumissivujen rakentamiseen työkaluja kuten LeadPages ja ClickFunnels. Leadpages on todella helppokäyttöinen työkalu jolla voi rakentaa näyttäviä ja tehokkaita laskeutumissivuja. Kaikki omat laskeutumissivuni on rakennettu juuri tämän työkalun ja ClickFunnelsin avulla.

Jotta asiantuntija saa sähköpostiosoitteet talteen tulee hänellä olla sähköpostimarkkinoinnin väline. Minä käytän, ja vahvasti suosittelen, ehkä maailman suosituinta sähköpostimarkkinoinnin palvelua nimeltään Mailchimp.

Aivan kuten Leadpages, myös Mailchimp on todella helppokäyttöinen työkalu. Mailchimpin etu on siinä että se on helppoa integroida mm. Leadpages työkalun kanssa. Sähköpostiliidejä keräävän laskeutumissivun rakentaminen on todella helppoa ja nopeaa Leadpages + Mailchimp yhdistelmän avulla.

Kun laskeutumissivu on valmis, ja sähköpostilista Mailchimpissa alustettu, on aika lähteä ohjaamaan potentiaalisia asiakkaita laskeutumissivulle. Tässä Facebook-mainonta on ylivoimainen ykkönen.

Facebook-mainonnan avulla asiantuntija voi löytää juuri oikeat ihmiset, eli potentiaaliset asiakkaat, ja ohjata heidät laskeutumissivulle lataamaan ilmaisen e-kirjan.

Facebook-mainonnan voima on kohdentamisessa. Tämä tarkoittaa sitä että mainostajana asiantuntijan ei tarvitse maksaa ”huonoille kohderyhmille” mainostamisesta, vaan hän maksaa siitä että juuri oikeat ihmiset näkevät ja klikkaavat mainosta.

Yhteenveto

Jos olet aloitteleva asiantuntija, ja haluat tehdä ensimmäiset 100,000 €, toimi alla olevien ohjeiden mukaan. Jos taasen olet pidempään toiminut asiantuntija, ja haluat nostaa liikevaihtosi 100,000 € tasolta 200,000 € tasolle, tarvitset suuremman yleisön. Myös sinun kohdalla tulee toimia alla olevien ohjeiden mukaisesti.

  1. Luo jämäkkä ”lisäarvopommi”
  2. Rakenna laskeutumissivu jolla annat lisäarvopommin ilmaiseksi vaihtokauppana potentiaalisen asiakkaan sähköpostiosoitteesta
  3. Ohjaa oikean kohderyhmän ihmisiä laskeutumissivullesi Facebook-mainonnan avulla
  4. Tuota lisäarvoa kirjoittamalla blogipostauksia säännöllisesti
  5. Ohjaa lukijoita blogiisi meilaamalla omalle sähköpostilistallesi
  6. Luo tuotteita, ja niille omat myyntisivut
  7. Tee myyntiä ohjaamalla potentiaalisia asiakkaita omalta sähköpostilistaltasi myyntisivullesi
  8. Toista tätä prosessia aktiivisesti, ja pysy tiukasti tässä mallissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.