Kaikki lähtee tuotteesta – Tuote määrittelee voitatko vai häviätkö

Menestys verkossa lähtee tuotteesta. Tuote ratkaisee pitkälti sen miten onnistut, joten lähtökohtaisesti sinulla tulee olla loistava tuote.

Fakta on että loistavaa tuotetta on helppoa myydä. Loistava tuote menee aina kuin ”kuumille kiville”, kun taasen heikkoa tuotetta on aina vaikeaa myydä. Loistavan tuotteen kohdalla on aina kyse pienistä mainoskuluista, kun taasen heikon tuotteen kohdalla mainoskulut ovat tyypillisesti korkeat.

Millainen sitten on ”loistava tuote”?

Termi loistava tuote ei tarkoita sitä että sinulla tulisi olla jotain aivan uskomattoman erikoista myynnissä. Et tarvitse mitään ”maailmaa mullistavaa”. Loistava tuote tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että markkinalla on kysyntää tuotteelle. Markkinalla on selvästi ”imua” tuotteellesi.

Ei ole merkitystä oletko verkkokauppias, asiantuntija, palveluntuottaja, paikallinen toimija, kansainvälinen bisneshai, vai esimerkiksi digitaalisen tuotteen myyjä. Toimialalla ja aihepiirillä ei ole merkitystä. Ainoa milllä on todella iso merkitys on tuotteesi ja markkinan kiinnostus tuotettasi kohtaan.

”Okei, tämä on päivänselvää. Hyvää tuotetta on aina helppoa myydä. Mitä sitten?”, saatat ajatella.

Miksi korostan tuotteen merkitystä?

Koska olen vuosien aikana tavannut satoja yrittäjiä ja liiketoimia jotka yrittävät vuodesta toiseen myydä heikkoa tuotetta. Olen nähnyt kuinka ihmiset vuodesta toiseen hakkaavat päätään Karjalan mäntyyn pelkästään sen vuoksi että tuote tai bisnesidea on heikko.

Jos tuote on hyvä, alkaa se myydä HETI kun mainonta käynnistetään. Tulokset ovat lähes valittömiä loistavan tuotten kohdalla.

Jos tuote on heikko, myyntejä tulee ”silloin tällöin” heikolla tuloksella.

Tämä pätee kuluttajille myytäviin fyysisiin tuotteisiin aivan samalla tavalla kuin se pätee kuluttajille myytäviin palvelu- ja digitaalisiin tuotteisiin. Tämä pätee aivan samalla tavalla myös yrityksille myytäviin fyysisiin ja palvelutuotteisiin.

Lähtökohta on siis että tuotteelle pitää olla kysyntää. Tuotteelle pitää olla imua markkinalla.

Milloin tuote sitten on loistava?

Tuote on loistava silloin kun se ratkaisee jonkin akuutin ongelman. Laihdutusvalmennukset ovat loistavia tuotteita koska ne ratkaisevat asiakkaiden akuutin ongelman.

Tuote on loistava silloin kun se tuo lisäarvoa ostajalleen. Myyntivalmennus on loistava tuote koska se ratkaisee asiakkaan ongelman kasvattamalla myyntiä ja kassavirtaa.

Samalla tavalla kuluttajalle suunnattu kohtuuhintainen lomamatka upeissa puitteissa voi olla loistava tuote koska se tarjoaa lisäarvoa asiakkaan elämään.

Tuote ei kuitenkaan saa olla saturoitunut. Tuote voi olla aivan loistava, mutta jos joka toinen kioski on sitä rummuttanut markkinalle jo vuosien ajan, ei tuotteella ole enää kysyntää. Tällaisessa tilanteessa markkina on jo kyllästetty kyseisellä tuotteella. Saturoituneen tuotteen puskeminen markkinalle johtaa pieneen määrään myyntejä erittäin korkeilla mainoskuluilla. Ei ole vaivan arvoista.

Optimaalisinta sinulle olisi myydä jotain sellaista mille on valtava imu markkinalla mutta ei myyjiä. Toki tällainen tilanne on erittäin harvinainen, mutta oikein hyvä tilanne on myös sellainen missä myyt jotain sellaista mitä muutamat muutkin jo tarjoavat, mutta markkinalla on edelleen voimakas imu tuotteelle. Tuote ja markkina eivät ole vielä saturoituneet.

Jokaisella tuotteella ja jokaisella liiketoimella on elinkaarensa. Jokainen tuote ja jokainen bisnes lakkaa olemasta jossain vaiheessa. Toiset pysyvät markkinalla jopa satoja vuosia kun taasen toisen tuotteen kohdalla bisnes voi olla ohiparissa vuodessa. Rahaa tahkottiin lujasti kunnes kukaan ei enää pelannut Angry Birdsia. Myöskään pehmolelut ja muu krääsä eivät enää kiinnostaneet markkinaa.

Mitä seuraavaksi?

Luodaan uusi tuote edellisen hittituotteen pohjalta!

Rovio otti lujasti riskiä, ja päätti toteuttaa Hollywood-tason elokuvan. Riski kannatti, ja rahaa alkoi tulla taas ovista ja ikkunoista. Angry Birds elokuva on loistava esimerkki siitä miten uutta bisnestä luodaan kun edellisen tuotteen elinkaari alkaa olla lopussa.

Mitä sinun tulisi tehdä?

Jos olet täysin alkuvaiheessa, valitse tuotteesi huolella, ja lähde TESTAAMAAN miten se menee kaupaksi markkinalla.

Jos olet ehdinyt jo pidemmälle, mutta tuotteesi myynti on kutistunut, analysoi tilannetta ja pyri ymmärätmään onko tuotteesi ja markkinasi jo saturoitunut. Jos on, mieti miten voisit varioida tuotettasi. Miten voisit muokata tuotettasi niin että se kiinnostaisi markkinaa enemmän? Jos variointi ei onnistu, mieti mitä muuta voisit myydä? Voitko lanseerata kokonaan uuden tuotteen tai palvelun? Kenties kokonaan uusi bisnesidea on tarpeen jos nykyinen ei ole ottanut tuulta purjeisiin?

Tärkeää on että et jää ”tuleen makaamaan”. Älä hukkaa päiviä, viikkoja, kuukausia ja jopa vuosia ihmettelemällä, pohtimalla ja ”ihmettä” odottamalla. Sitä ei tule. Saavuttaaksesi tavoitteesi sinun on löydettävä tai luotava loistava tuote jota on helppoa myydä. Heikkoa tuotetta markkinoidessasi menetät rahaa mainontaan, etkä koskaan pääse mukaan ”suihkuvirtaukseen” jossa nopeutesi on kymmenkertainen.

”Mutta miten ihmeen lailla löydän tai luon paremman tuotteen? Pää on aivan tyhjä!”, saatat ajatella.

Ei hätää. Fiilis on tuttu meille kaikille yrittäjille. Et ole yksin.

Jos haluat myydä tuotteita verkkokauppiaana, voit analysoida kilpailevien toimijoiden kauppoja ja tunnistaa sieltä parhaiten myyvät tuotteet. Sen jälkeen voit ottaa yhteyttä samoihin päämiehiin myydäksesi samoja brändejä.

Jos haluat luoda  tuotteita oman brändisi alle, löydät tehtaita ja toimittajia esimerrkiksi Alibaba.com sivuston kautta. Toinen vastaavanlainen sivusto kontaktien löytämiseen on Made-In-China.com. Näiltä sivustoilta löydät kontakteja joilta voit tilata tuotteet ilman että sinun tarvitsee itse matkustaa Kiinaan.

Jos olet asiantuntija, ja haluat luoda digitaalisen tai palvelutuotteen, aloita analysoimalla kilpailevia toimijoita Suomessa ja ulkomailla. Pyri ymmärtämään mikä heillä myy parhaiten, ja sen jälkeen luo vastaava tuote mutta PAREMMIN. Lisää siihen toimintoja tai hyötyjä mitä muut eivät tarjoa.

Se että joku toinen myy laihdutusvalmennusta on merkki siitä että tuotteelle on markkinaa, ja että raha liikkuu. Älä kuitenkaan yritä myydä täysin kopioa vaan myy parempaa tuotetta. Älä polje hintaasi vaan nosta hintasi yläpäähän ja tarjoa muita parempi ja kattavampi tuote.

On tärkeää ymmärtää että mikä tahansa liiketoiminta lähtee aina tuotteesta. Tuote on se joka hyvin pitkälti ratkaisee menestyksen. Jos tuote ei tuota lisäarvoa ostajalle ei sillä ole kovin hyvät mahdollisuudet menestyä. Jos tuote on loistava, mutta markkina on jo saturoitunut, eivät mahdollisuudet ole hyvät.

Tuotteen tulee tuottaa lisäarvoa, ja siinä on oltava jonkin verran mukana uutuusarvoa. Kun sinulla on tuote joka tuottaa ”tonneittain” lisäarvoa, ja se on uutta ja erilaista, on sinulla mahdollisuus ryhtyä vuolemaan kultaa. Tällaisen tuotteen löytämiseen kannattaa nähdä vaivaa jopa vuosien ajan!

Kommentit

kommenttia

About the Author

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin asiantuntija, konsultti ja valmentaja. Markon vahvuus on Facebook-mainonnassa ja sähköpostimarkkinoinnissa joita hän on tehnyt vuodesta 2007. Markon lähestymistapa mainontaan on analyyttinen ja ROI-hakuinen, sillä vain tuloksella on merkitystä. Marko opettaa strategiaansa suositussa Kickass-seminaarissa.

>

Menestyjäksi opitaan - ei synnytä!
Lataa ILMAINEN raportti 12 gurusta (esim. Tony Robbins), ja opi se yksi kaikkia menestyjiä yhdistävä tekijä (jolla on loputtoman suuri vaikutus tulevaisuuteesi).

x